Uit eigen ervaring
Jarenlang gaan we met een groep vrienden op reis, maar de
laatste vier jaar dienden we rekening te houden met een rolstoelgebruiker en
dus werd het zoeken naar een hotel dat beschikt over kamers voor minder
mobielen. Voor de overnachtingen tijdens de reis vonden we telkens geschikte
kamers in de Ibis hotels. Een ruimere kamer met een goed aangepaste badkamer,
inclusief inloopdouche met zitje. Voor één nacht volstaat dat ruimschoots.
Maar voor een vakantieverblijf is dit soort hotels niet geschikt.
Daarvoor zoeken we een rustig gelegen hotel met tuin en zwembad en selecteren
we meestal uit het aanbod van ‘Logis de France’. In hun jaarlijkse brochure en
online staat bij elke hotel vermeld of het beschikt over kamers voor minder
mobielen. Helaas is deze informatie onbetrouwbaar, zoals we uit eigen ervaring
konden vaststellen.
Douche italienne
In het dorpje Trigance
(Provence, Gorges du Verdon) is er het hotel ‘Le Vieil Amandier’ dat door
Logis de France aangeprezen wordt met drie ‘schouwtjes’ (hotel) en drie
‘cocottes’ kookpotjes (restaurant).
Gelegen aan de dorpsrand met een mooi panorama en een zwembad is het een prima
hotelletje voor een weekje puur natuur. En in de brochure stond dat ze kamers
voor mindervaliden hadden. Voor alle zekerheid had ik gebeld met de vraag of de
kamer voor mindermobielen voorzien was van een ‘douche italienne’ (dat is de
naam in Frankrijk voor een inloopdouche waar men dus met een rolstoel kan
inrijden en beschikt over een zitje). Ja, was het antwoord en dus boekten wij
de kamers.
Groot was onze ontgoocheling toen bleek dat deze kamer
helemaal niet beschikte over een inloopdouche. Het was een gewone douchecel,
zonder antislipvloerbekleding, zonder zitje en daarenboven kon de rolstoel niet
tot tegen de deur rijden want het toilet stond in de weg. De lavabo? Daar kon
de rolstoel onder maar de spiegel kwam niet laag genoeg zodat de
rolstoelgebruiker zich diende te wassen zonder zichzelf te kunnen zien. Daarenboven
was deze kamer gelegen aan de kant die uitzicht bood op een verticale rotswand.
Voor gehandicapten moet dat volstaan?
Op de terugweg reserveerden we in het hotel ‘Le
Val Moret’, eveneens drie schouwtjes en drie kookpotjes, te Magnant (regio Troyes). Een mooi hotel
met een goed restaurant. Ook ditmaal telefoneerden we vooraf om zeker te zijn
dat de kamer wel degelijk over een inloopdouche beschikte. En ook daar was het
antwoord bevestigend. Helaas, bij aankomst bleek dat de kamer wel een
inloopdouche had maar het toilet de toegang tot de douche versperde voor een
rolstoel. Toen ik de hoteleigenares daarop attent maakte, mompelde deze iets als
‘oui, nous devons encore l’aménager’. Ja, maar ondertussen waren wij opnieuw bedrogen
door de aankondiging in de Logis de France en door de hotelhouder. Leuk is
anders.
Halve waarheden
Eind juli verbleef ik voor een fietsvakantie met vrienden in
een hotelletje aan de Loire. Met maar één schouwtje (maar drie kookpotjes) mochten
we ons aan niet veel verwachten. De ligging voor ons fietsprogramma was ditmaal
doorslaggevend. Zowel op de brochure als op de webstek van ‘Auberge
des Potiers’ te Jouy-le-Potier
stond vermeld dat wifi gratis beschikbaar was. Ook dat was maar een halve
waarheid, want ter plaatste bekende de eigenaar dat de kamers op de verdieping
geen toegang hadden tot wifi. Daarvoor dienden ze op de binnenkoer ‘publiek’ in
te loggen. Facetimen met de familie terwijl er anderen kunnen meeluisteren is
geen leuke ervaring. Op zijn minst onvolledige en dus misleidende reclame met
goedkeuring van Logis de France.
Over die drie kookpotjes valt er eveneens een en ander te
vertellen. Wie in de brochure leest wat deze betekenen, is de conclusie voor
dit hotel heel duidelijk: totaal onterecht.
Conclusie: de informatie van
Logis de France is onbetrouwbaar en de eigenaars durven de potentiële klanten zelfs
voorliegen.
Het kan gelukkig ook anders
Vanzelfsprekend zijn er heel wat hotels die wel correcte
faciliteiten voor mindervaliden hebben. Zo waren we in hotel Robinson***
te Beaucaire (Provence), zeer
tevreden met de ruime kamer met grote badkamer inclusief inloopdouche, aangepaste
lavabo en met een steun voor het toilet. Dank zij de lift die groot genoeg was
voor een rolstoel ook gemakkelijk bereikbaar op de eerste verdieping.
Nog beter was het in hotel ‘Auberge Bienvenue’ te Doué-la-Fontaine (Loirestreek). Een ruime
prachtige kamer waar alles goed bereikbaar was voor een rolstoelpatiënt en een
badkamer met aangepaste lavabo, toilet en douche. Daarenboven konden we in dit hotel
vanuit de kamer via een brede deur rechtstreeks in de mooie tuin met half open
zwembad, inclusief jetstream voor wie wil zwemmen zonder te moeten draaien in
het kleine zwembad.
Net zoals het hotel in Jouy heeft het restaurant drie
kookpotjes maar daarvoor kregen we wel een uitgebreid ontbijtbuffet in plaats
van het klassieke Frans ontbijt. Het diner net zoals de aankleding van het
restaurant en de bediening stond mijlenver boven het aanbod in Jouy-le-Potier.
De ‘cocottes’ waren zeer terecht toegekend.
En om dit hotel helemaal aanbevelenswaardig te maken: de
prijs half pension voor één persoon in een tweepersoonskamer met rechtstreekse
toegang tot de tuin kostte 84 euro of nauwelijks zes euro meer dan in het spartaans
hotel Auberge des Potiers.
Maar het hotel dat voor een rolstoelpatiënt de perfectie
benadert vonden we in Utrecht. Hotel Mitland**** dat in het WE
scherpe prijzen aanrekent is al aanbevelenswaardig wegens zijn ligging in een
mooi park met grote waterplas. De badkamer was een juweeltje. Niet alleen
aangepast voor rolstoelgebruikers, maar zowel de lavabo, de toiletsteunen, het toilet
en het zitje in de inloopdouche waren regelbaar in hoogte zodat zowel kleine
als grote gasten deze perfect konden gebruiken. Dat verdient een pluim en heel
veel navolging!
Hallo Logis de France
Blijkbaar wil Logis de France niet veel investeren in de
behandeling van klachten, want op mijn klachten kreeg ik nooit een reactie.
Wellicht is ‘Logis’ enkel meertalig om klanten te lokken, niet om klachten te
beantwoorden.
De fout is nochtans duidelijk: Logis de France doet
onvoldoende inspanningen om de aangeboden faciliteiten te controleren.
En de hotels die kamers voor gehandicapten aanbieden zouden
moeten verplicht worden om op hun webstek ook een duidelijke foto van deze
faciliteit te publiceren. Vooral de inrichting van de badkamer is essentieel
voor een rolstoelgebruiker.
Wie daar iets kan aan doen zal veel rolstoelgebruikers
gelukkig maken.
Pierre 'Pjotr' Therie
Geen opmerkingen:
Een reactie posten