03 augustus 2015

Logis de France is onbetrouwbaar




 
Voor rolstoelpatiënten die op reis willen gaan volstaat het niet om in de folder van ‘Logis de France’ te zoeken naar hotels met het logo ‘kamer voor mindervaliden’. Zelfs een telefoontje naar het hotel volstaat niet altijd.

Uit eigen ervaring
Jarenlang gaan we met een groep vrienden op reis, maar de laatste vier jaar dienden we rekening te houden met een rolstoelgebruiker en dus werd het zoeken naar een hotel dat beschikt over kamers voor minder mobielen. Voor de overnachtingen tijdens de reis vonden we telkens geschikte kamers in de Ibis hotels. Een ruimere kamer met een goed aangepaste badkamer, inclusief inloopdouche met zitje. Voor één nacht volstaat dat ruimschoots.

Maar voor een vakantieverblijf is dit soort hotels niet geschikt. Daarvoor zoeken we een rustig gelegen hotel met tuin en zwembad en selecteren we meestal uit het aanbod van ‘Logis de France’. In hun jaarlijkse brochure en online staat bij elke hotel vermeld of het beschikt over kamers voor minder mobielen. Helaas is deze informatie onbetrouwbaar, zoals we uit eigen ervaring konden vaststellen.

Douche italienne
In het dorpje Trigance (Provence, Gorges du Verdon) is er het hotel ‘Le Vieil Amandier’ dat door Logis de France aangeprezen wordt met drie ‘schouwtjes’ (hotel) en drie ‘cocottes’  kookpotjes (restaurant). Gelegen aan de dorpsrand met een mooi panorama en een zwembad is het een prima hotelletje voor een weekje puur natuur. En in de brochure stond dat ze kamers voor mindervaliden hadden. Voor alle zekerheid had ik gebeld met de vraag of de kamer voor mindermobielen voorzien was van een ‘douche italienne’ (dat is de naam in Frankrijk voor een inloopdouche waar men dus met een rolstoel kan inrijden en beschikt over een zitje). Ja, was het antwoord en dus boekten wij de kamers.

Groot was onze ontgoocheling toen bleek dat deze kamer helemaal niet beschikte over een inloopdouche. Het was een gewone douchecel, zonder antislipvloerbekleding, zonder zitje en daarenboven kon de rolstoel niet tot tegen de deur rijden want het toilet stond in de weg. De lavabo? Daar kon de rolstoel onder maar de spiegel kwam niet laag genoeg zodat de rolstoelgebruiker zich diende te wassen zonder zichzelf te kunnen zien. Daarenboven was deze kamer gelegen aan de kant die uitzicht bood op een verticale rotswand. Voor gehandicapten moet dat volstaan?
Op de terugweg reserveerden we in het hotel ‘Le Val Moret’, eveneens drie schouwtjes en drie kookpotjes, te Magnant (regio Troyes). Een mooi hotel met een goed restaurant. Ook ditmaal telefoneerden we vooraf om zeker te zijn dat de kamer wel degelijk over een inloopdouche beschikte. En ook daar was het antwoord bevestigend. Helaas, bij aankomst bleek dat de kamer wel een inloopdouche had maar het toilet de toegang tot de douche versperde voor een rolstoel. Toen ik de hoteleigenares daarop attent maakte, mompelde deze iets als ‘oui, nous devons encore l’aménager’. Ja, maar ondertussen waren wij opnieuw bedrogen door de aankondiging in de Logis de France en door de hotelhouder. Leuk is anders.

Halve waarheden
Eind juli verbleef ik voor een fietsvakantie met vrienden in een hotelletje aan de Loire. Met maar één schouwtje (maar drie kookpotjes) mochten we ons aan niet veel verwachten. De ligging voor ons fietsprogramma was ditmaal doorslaggevend. Zowel op de brochure als op de webstek van ‘Auberge des Potiers’ te Jouy-le-Potier stond vermeld dat wifi gratis beschikbaar was. Ook dat was maar een halve waarheid, want ter plaatste bekende de eigenaar dat de kamers op de verdieping geen toegang hadden tot wifi. Daarvoor dienden ze op de binnenkoer ‘publiek’ in te loggen. Facetimen met de familie terwijl er anderen kunnen meeluisteren is geen leuke ervaring. Op zijn minst onvolledige en dus misleidende reclame met goedkeuring van Logis de France.

Over die drie kookpotjes valt er eveneens een en ander te vertellen. Wie in de brochure leest wat deze betekenen, is de conclusie voor dit hotel heel duidelijk: totaal onterecht.

Conclusie: de informatie van Logis de France is onbetrouwbaar en de eigenaars durven de potentiële klanten zelfs voorliegen.

Het kan gelukkig ook anders

Vanzelfsprekend zijn er heel wat hotels die wel correcte faciliteiten voor mindervaliden hebben. Zo waren we in hotel Robinson*** te Beaucaire (Provence), zeer tevreden met de ruime kamer met grote badkamer inclusief inloopdouche, aangepaste lavabo en met een steun voor het toilet. Dank zij de lift die groot genoeg was voor een rolstoel ook gemakkelijk bereikbaar op de eerste verdieping.
Nog beter was het in hotel ‘Auberge Bienvenue’ te Doué-la-Fontaine (Loirestreek). Een ruime prachtige kamer waar alles goed bereikbaar was voor een rolstoelpatiënt en een badkamer met aangepaste lavabo, toilet en douche. Daarenboven konden we in dit hotel vanuit de kamer via een brede deur rechtstreeks in de mooie tuin met half open zwembad, inclusief jetstream voor wie wil zwemmen zonder te moeten draaien in het kleine zwembad.

Net zoals het hotel in Jouy heeft het restaurant drie kookpotjes maar daarvoor kregen we wel een uitgebreid ontbijtbuffet in plaats van het klassieke Frans ontbijt. Het diner net zoals de aankleding van het restaurant en de bediening stond mijlenver boven het aanbod in Jouy-le-Potier. De ‘cocottes’ waren zeer terecht toegekend.
En om dit hotel helemaal aanbevelenswaardig te maken: de prijs half pension voor één persoon in een tweepersoonskamer met rechtstreekse toegang tot de tuin kostte 84 euro of nauwelijks zes euro meer dan in het spartaans hotel Auberge des Potiers.

Maar het hotel dat voor een rolstoelpatiënt de perfectie benadert vonden we in Utrecht. Hotel Mitland**** dat in het WE scherpe prijzen aanrekent is al aanbevelenswaardig wegens zijn ligging in een mooi park met grote waterplas. De badkamer was een juweeltje. Niet alleen aangepast voor rolstoelgebruikers, maar zowel de lavabo, de toiletsteunen, het toilet en het zitje in de inloopdouche waren regelbaar in hoogte zodat zowel kleine als grote gasten deze perfect konden gebruiken. Dat verdient een pluim en heel veel navolging!

Hallo Logis de France
Blijkbaar wil Logis de France niet veel investeren in de behandeling van klachten, want op mijn klachten kreeg ik nooit een reactie. Wellicht is ‘Logis’ enkel meertalig om klanten te lokken, niet om klachten te beantwoorden.

De fout is nochtans duidelijk: Logis de France doet onvoldoende inspanningen om de aangeboden faciliteiten te controleren.
En de hotels die kamers voor gehandicapten aanbieden zouden moeten verplicht worden om op hun webstek ook een duidelijke foto van deze faciliteit te publiceren. Vooral de inrichting van de badkamer is essentieel voor een rolstoelgebruiker.

Wie daar iets kan aan doen zal veel rolstoelgebruikers gelukkig maken.
Pierre 'Pjotr' Therie