ANDERS
GELEZEN
Gerard
Mortier houdt van politiek
In een boeiend
interview (Knack 25/04) door Kris Smet en
Walter
Zinzen – de signatuur
van de interviewers is niet onbelangrijk – zegt Gerard Mortier dat hij houdt van
de politiek, “omdat je dingen alleen kunt veranderen als je macht kunt
uitoefenen.” Verder in het artikel laat hij noteren dat hij zijn hele leven aan
politiek heeft gedaan en dat klopt alvast voor de periode dat hij de Salzburger Festspiele leidde
(1992-2001). Daarvoor had hij twee redenen: een conservatieve Oostenrijkse
maatschappij en de grote invloed van de al even conservatieve katholieke kerk op
het dagelijks leven. Twee doornen in het oog van iemand
die zichzelf als vernieuwer opwerpt. Hij schuwde daarbij de controverse niet en
liet als politiek statement zijn acteurs hun bloot achterste tonen aan het
publiek. Verafgood door de enen en afgebroken door de anderen, overschatte hij
toch de kracht van zijn politiek statement, want zijn boodschap zou heel snel
verwateren nadat de Weense elite hem zonder veel spijt
zag vertrekken. Nog andere Belgische artiesten probeerden via platvloers theater
de Oostenrijkse geesten wakker te schudden en onder meer een Franstalige
Belgische groep had nogal wat succes, althans bij de Belgische ambassadeur.
Anders Gedacht: wanneer de kunst verwordt tot een populistisch geëxploiteerd en soms ordinair middel om een politieke
boodschap te verspreiden, ontdoet men de kunst van de ontroerende en beklijvende
schoonheid in al haar vormen.
Maar in een ding
heeft hij ongetwijfeld gelijk: dat de culturele emancipatie van Vlaanderen nog
in zijn kinderschoenen staat (en dus permanente zorg verdient) en de Vlaamse
kunstenaars zich niet gedragen als een elite (herinner u de scheldpartijen in
onder meer dS). Dat ook onze kunstenaars mee het
prestige van Vlaanderen in het buitenland bepalen is
evident.
Te
bed of niet te bed?
Als we de betere
journalistieke bijdragen mogen geloven zijn er nogal wat “publieke geheimen”
naar boven gekomen rond ongeoorloofde seksuele gedragingen in machtsrelaties.
Maar dat die lieve opa en radio-icoon Jos Ghysen onder
vuur zou komen te liggen zal toch wel enige verbazing gewekt hebben, vooral in
goedgelovige kringen. Nochtans is het voor gelovige katholieken misschien wel
minder erg dan voor andersgelovigen want de katholieke
godsdienst heeft een heel menselijke benadering van een zonde: de absolutie
veegt de ziel weer schoon met een onze vader en een weesgegroetje. Wezen alle
Maria’s dan gegroet weet ik niet, maar wellicht zal dit voor de media “verkeerde
voorbeeld” over het eigen bordel ervoor zorgen dat de
TV en andere redacties nog sneller inbinden dan toen ze gretig ingingen op de
losse handen van Pol Van Den Driessche.
En
nu terug een beetje ernst: het Brussels
debacle
Betalen Brusselse
Vlamingen het gelag van de Dexia-affaire? De
CD&V heeft inzake Brussel een bocht van 180 graden gemaakt. Dat zegt
Prof. dr. Joost Rampelberg -
Voorzitter Vlaams Komitee voor Brussel in De Brusselse
Post (26/04). Even meelezen: “In onze voorbije edities hebben
we al uitvoerig toegelicht wat er mis is met deze hervorming: Brussel wordt een
"supergewest-à-part-entière" met constitutieve
autonomie, royaal méér middelen en (gemeenschaps)bevoegdheden; door de zes faciliteitengemeenten
in een apart kanton onder te brengen dat tot de kieskring Brussel blijft behoren
is de corridor tussen Brussel en Wallonië een feit; tegelijk wordt de armslag
van de Vlaamse Gemeenschap in Brussel ingeperkt en de politieke band tussen
Vlaams-Brussel en Vlaams-Brabant wordt verbroken.
Kortom: het plan B van de Franstaligen wordt in
de Grondwet gebeiteld, zodat bij een eventuele splitsing van België Vlaanderen
nog weinig kans maakt om zijn aanspraken op Brussel hard te maken. Waarom werken
Vlaamse partijen mee aan een hervorming die precies het tegenovergestelde
bereikt van wat de Vlaamse kiezer heeft gevraagd, en ook precies het
tegenovergestelde van wat deze partijen aan de kiezers hebben voorgehouden? Meer
bepaald dringt de vraag zich op waarom de
CD&V in de zomer van
2011 het geweer van schouder veranderde en zijn visie omtrent Brussel volledig heeft opgegeven. We herinneren ons
namelijk maar al te goed dat CD&V -voorzitter
Wouter
Beke in de lente van
2011 nog op doortastende wijze de nota Johan Vande Lanotte had afgeschoten, precies om de reden die we daarnet
aanhaalden, de versterking van het Brussels Gewest ten
nadele van de Vlaamse Gemeenschap. Maar de nota van Di Rupo was nog nadeliger
dan wat Vande Lanotte had voorgesteld en het
eindresultaat is er praktisch niet van te onderscheiden. De
CD&V heeft dus inzake Brussel een bocht van 180 graden
gemaakt.
Stilaan begint het
te dagen wat er in die zomerdagen gebeurd is. In De Morgen van 7 april jl verklaart de historicus professor Fred Stevens het
volgende: "Nieuw is dat de huidige regering geen meerderheid heeft in
Vlaanderen. Waarom CD&V plots overstag is
gegaan, blijft een open vraag. Wel is het opvallend dat het juist in die periode
duidelijk werd dat Arco (de coöperatieve pijler van
het ACW) zou gaan aankloppen bij de overheid.
De ACW-bank Dexia stond voor een
financieel debacle en heeft zich met de hulp van
"ontslagnemend" premier Leterme royaal van de staatskas kunnen bedienen. De bank
werd in oktober van vorig jaar genationaliseerd. Maar dit werd zo geregeld dat,
terwijl de staat en de belastingbetalers voor de kosten van de nationalisering
(4 miljard €) en garanties voor de restbank (55 miljard €) opdraaien, het ACW er
toch nog financieel beter van wordt, hoewel het zijn beheerders zijn geweest die
behoorden tot de personen die de bank in moeilijkheden hadden gebracht. De
parlementaire commissie die de vreemde gang van zaken bij Dexia moest onderzoeken kreeg echter geen volheid van
bevoegdheid en had meer weg van een grote "doofpotoperatie", om het met de
woorden van kamerlid Meyrem Almaci (Groen) te zeggen. Leterme is zelfs niet eens voor de
commissie moeten verschijnen. Dit alles kon het ACW alleen voor elkaar krijgen
door de zekerheid van een snelle regeringsdeelname van
CD&V . Voor zoveel
welwillendheid vanwege coalitiepartner PS, moest
natuurlijk een prijs betaald worden. Het lijkt er sterk op dat die prijs erin
bestond dat CD&V al haar ambities
ten aanzien van Brussel opgaf.”
Anders Gelezen:
tot de dag dat vanuit CD&C/ACW hoek een geloofwaardig antwoord komt op deze
toch wel erge beschuldiging van volksverlakkerij zal het voor
CD&V moeilijk blijven
om zich een Vlaams profiel aan te meten. Iedereen inbegrepen, behalve de Vlaamse
Brusselaars en de Vlamingen in de
faciliteitengemeenten?
Dat dit schabouwelijk compromis de communautaire vrede niet dient
zoals Servais Verherstraeten
beweerde werd reeds bewezen door de weigering van het Francofone gemeentebestuur
van Sint-Genesius-Rode dat weigert om dit jaar een
toelating te geven voor de inrichting van een Gordeltrefpunt in de gemeente. Zou
het niet stilaan tijd worden dat alle Vlaamsgezinden
maar vooral de Vlaamse CD&V ’ers hun stem laten horen en duidelijk maken aan
Wouter
Beke dat dit compromis
– waarin slechts de ACW vleugel zich kan in terugvinden ten koste van de Vlaamsgezinden- onaanvaardbaar
is?
Eendracht
maakt macht
Het zit het Vlaams Belang dwars dat N-VA bij
monde van Jan Jambon elke samenwerking op gemeentelijk vlak a-priori uitsloot.
Valt af te wachten of deze beslissing van de partijtop in elke gemeente zal
gerespecteerd worden, maar het deed in elk geval de Vlaamsgezinde gemeenschap
opkijken en leidde zelfs tot een oproep naar meer eendracht. Helaas lijkt het
mij een onmogelijke opdracht want dan zou N-VA zich
moeten verzoenen met het harde vreemdelingenprogramma van VB en dat ligt zeer
moeilijk, net zoals een programmawijziging voor het VB blijkbaar niet mogelijk
is. Het is niet de persoon Filip De Winter die in de weg staat maar de harde
lijn van VB.
Volgens Bart Brinckman in dS (25/04) werd deze
oproep gelanceerd door VB met onder meer Wim De Wit als mede-initiatiefnemer.
Anders Gelezen: Het is toch wel eigenaardig dat de ondervoorzitter van het
Overlegcentrum van Vlaamse Verenigingen (OVV) dat spreekt namens heel veel
uiteenlopende verenigingen – onder meer het Davidsfonds – zich geroepen voelt om een VB petitie te
ondertekenen. Wie niet akkoord ging met deze petitie was Guido Moons, de voorzitter van de Vlaamse Volksbeweging. De
organisatie vindt dat beide partijen - waarbij de ene (N-VA) het systeem van binnen wil kraken, en de andere
(Vlaams Belang) van buiten - hun reden van bestaan
hebben.
De
politieke witteboordcriminaliteit woekert verder.
(dS 25/04)
Even meelezen:
“Henri Dineur, de gewezen kabinetschef van Charles
Picqué (PS) en van Marie Arena (PS), is door de
Brusselse onderzoeksrechter Jean-Claude Van Espen in beschuldiging gesteld
wegens valsheid in geschrifte. Hij zou met subsidies gesjoemeld hebben. De zaak
gaat over de Europese subsidies die de Brusselse gemeenten krijgen via het
federale niveau. Die subsidies zijn een compensatie voor de organisatie en de
veiligheidsbewaking van de Europese toppen in de hoofdstad. Dineur was als schepen verantwoordelijk voor ruimtelijke
ordening en veiligheidscontracten. Justitie verdenkt hem ervan valse overuren te
hebben gefactureerd om ze daarna te laten uitbetalen met Europees geld. (…)
Volgens Dineur zijn de beschuldigingen onterecht, want
als twee onderzoekers gedurende twee jaar aan zo'n zaak
moeten werken, dan kunnen de Brusselse Pablo Escobars
rustig slapen terwijl ze miljoenen euro's witwassen. De nieuwe corruptiezaak is
vijf maanden voor de lokale verkiezingen van groot symbolisch belang voor de
Franstalige socialisten. Dineur was twee keer
kabinetschef van Charles Picqué. Daarnaast had Dineur tegelijkertijd ook een job
als kabinetschef van (douchefreak) Marie Arena. Momenteel is hij voorzitter van
de raad van bestuur van het Congrespaleis en CEO van EXCS, de vennootschap die op de Heizelvlakte het NEO-project wil
ontwikkelen. Dat is een enorm winkelcentrum en een van de grote concurrenten van
het omstreden Uplace in Machelen.” Anders Gelezen, rest nog één vraag: wie wordt de
winnaar denkt u, Uplace of NEO of geen van
beide?
Cariat et ses folles dépenses door Philippe Mac Kay (LLB Mis en ligne le 25/04/2012) over gesjoemel in Charleroi.
Ondertussen
krijgen de huisvestingsdiensten in enkele Vlaamse gemeenten eveneens een
doorlichting wegens vermoeden van gesjoemel. Het hoeft dus niet altijd een
communautair zeer te zijn.
Verkiezingen
belangrijker dan goed bestuur?
Regering verlicht
besparing in 2013 tot 3,7 miljard staat te lezen in De Tijd
(28/04)
De regering Di
Rupo wil volgend jaar het begrotingstekort terugdringen tot 2,15 procent van het
bruto binnenlands product. Dat betekent een besparing van 3,7 miljard euro. Het
bedrag is 1 miljard euro minder ambitieus dan wat de Hoge Raad van Financiën
onlangs adviseerde. De 1 miljard euro wordt doorgeschoven naar 2015 omdat de
groeivooruitzichten dan beter zijn en besparen dan makkelijker is. Tegen eind
2015 (dus niet meer in 2015?) wil de regering weer aanknopen met een
begrotingsevenwicht. Die ambitie staat geformuleerd in het stabiliteitsprogramma
dat eerstdaags bij Europa binnen moet. Anders Gelezen zou het eerder een typisch
Belgische reactie zijn om de besparingen op te schuiven tot na de verkiezingen
van 2014, kwestie van de kiezers nog even te sussen dat het allemaal nogal
meevalt. Overigens is 2013 al belast door de besparingsmaatregelen die
opgeschoven worden omwille van de gemeenteraadverkiezingen in oktober dit jaar.
Dat de uitvoering van het regeerakkoord door Walter Pauli (in Knack) gezien wordt als
een klein succes dat een compliment verdient, kan sommigen blij maken, maar dat
een structureel antwoord op de uitdagingen onmogelijk is omdat deze niet in het
akkoord staan is geen pluim waard, wel
integendeel!
Pjotr