MEDIA EN POLITIEK ANDERS GELEZEN
De weigering van N-VA om de Palestijnse staat te erkennen,
verbergt een andere tegenstelling: tussen de Antwerpse N-VA en de rest van
Vlaanderen, tussen pacifisme en pragmatisme.
Erkenning Palestijnse staat valt op Antwerpse koude steen
Ludo Abicht opende het debat in DS op 17/11: N-VA heeft
altijd gestaan voor het zelfbeschikkingsrecht van volkeren en zou dus ook de
Palestijnse staat moeten erkennen.
In een reactie daarop (DS
19/11) verdedigen Peter De
Roover en Peter Luykx, de weigering van N-VA en stellen dat het toch niet
helpt. Maar dat ze wel achter het zelfbeschikkingsrecht blijven staan, ook voor
de Palestijnen. ‘We mogen niet vergeten dat ook de Israëli’s recht hebben op
een veilige staat’. Dat Peter De Roover van voluntaristische VVB-er evolueerde
naar een pragmatischer politicus is op zich al een signaal dat N-VA een
machtspartij geworden is. Waar ideologie al eens moet wijken voor de macht.
Maar elke prominente N-VA’er – en zo zijn er nogal wat - die voordien met overtuiging pleitte voor de
erkenning van een Palestijnse staat, zal daar maar matig mee gediend zijn.
Geloofwaardigheid zonder standvastigheid draait al snel uit op politieke kontdraaierij.
Net voor het ‘ter perse gaan’ vernam ik dat
er toch een erkenning in de maak is, dat ook de steun heeft van de N-VA. Het
maakt dit artikel er niet minder lezenswaardig door.
In een artikel op Knack online (28/11) schrijft een gewezen
N-VA-medewerker Pieter-Jan Van Bosstraeten over een 'Ideologische zelfverloochening als tijdbom’.
Daarin heeft hij het over een dubbele evolutie bij N-VA: van
Vlaams-nationalistische centrumpartij naar een rechtse partij en van pacifisme
naar ‘realpolitik’. Onder de meer dan
100 reacties lazen we er eentje van Huub Broers (N-VA-er zonder mandaat): Wat is er nu verkeerd aan als men in een
partij twee strekkingen heeft over een bepaald thema? Dat is toch verrijkend.
Inderdaad, in 2011 hebben wij samen ervoor geijverd om in de senaat een
bepaalde visie te doen ontwikkelen. Daar sta ik nog altijd volledig achter. Net
zoals Piet Debruyn en anderen. Ik wil ook dat de Palestijnen erkend worden.
Maar er moet toch ook rekening gehouden worden met de aanvallen op Israël. Die
hebben ook recht om beschermd te worden. In deze overtuiging gaat ook schuil
dat elk van deze volkeren het recht heeft op een eigen bestaan zonder inmenging
van het andere. Veiligheid en vrede dus. Het is jammer dat Pieter-Jan nu op
iedereen schiet (sorry voor het woord in deze context) in de partij. Ik vind
dat niet eerlijk. Een pijnlijke breuk hoeft niet tot permanente ruzies te
leiden PJ. Denk ik toch.
Dergelijke
tegenstellingen hoeven inderdaad niet te ontaarden in grote discussies, laat
staan in een schisma. In elke politieke partij zijn er uiteenlopende opinies –
zeker als het gaat over wereldproblemen waarvan de kennis dikwijls omgekeerd
evenredig is met de zekerheid van de eigen overtuiging. En in dergelijk complex
probleem is elke invalshoek vatbaar voor kritiek. Daarom is ook het voorstel
van sp.a (Van der Maelen) eenzijdig en kan men zich afvragen waarom het nu aan bod
komt.
Maar wie wat langer
nadenkt kan zich afvragen of de aangehaalde argumenten van De Roover, Luyckx en
ander verdedigers van de niet-erkenning geen drogredenen zijn. Dat de
verdedigers – waaronder niet toevallig de hele Antwerpse N-VA-top - niet zozeer
bekommerd zijn om wat er gebeurt in Israël en Palestina, maar deze politieke
bocht genomen werd wegens een louter lokale agenda. Om de Joodse gemeenschap in
Antwerpen niet te schofferen. In dat geval gaat het niet meer om ideologische
verschillen, maar om de negatie ervan.
Regeringsdeelname als minst slechte optie
In een bijdrage over de evolutie van N-VA ‘Van Beweging naar
regeringspartij’ schreef ik indertijd reeds hoe moeilijk het is om een
(rechtlijnige) beweging te verbouwen tot een machtspartij, zonder daarbij haar
DNA te verliezen. Dat blijkt vandaag maar al te dikwijls uit de gevoerde
discussie. Indien de N-VA-top de kritiek op zowel het al te rechtse programma (VOKA
als bovenbaas van De Wever) als op het loslaten van de Vlaamse verzuchting, het
zelfbeschikkingsrecht, niet ernstig neemt, zou deze ommeslag wel eens kunnen
uitdraaien op een verlies van haar electorale basis. Dat er begrip is voor ‘de
koelkast’ betekent nog niet dat deze DNA-elementen ook in ‘de diepvries’ mogen.
De rechtse
grondstroom waarop volgens sommigen de N-VA haar succes baseerde lijkt mij op
zijn minst vatbaar voor discussie. Dat Belgischgezinde opiniemakers als de dood
zijn voor het succes van het communautaire confederaal verhaal is begrijpelijk.
Maar dat N-VA vooral stemmen zou gewonnen hebben wegens zijn economisch rechts
programma, werd nergens aan de hand van transparante (verifieerbare) studies
aangetoond. Het is veel waarschijnlijker dat de winst er niet kwam omwille van
het rechtse verhaal maar enkel omwille van een heel beperkt onderdeel ervan.
Namelijk wegens de aangekondigde beteugeling van de sociale en fiscale
misbruiken. Een strenger migrantenbeleid en een sociaal systeem dat niet langer
misbruikt wordt door klaplopers en politici die dit beleid misbruikten om
electorale redenen. Ik kan mij zelfs niet voorstellen dat diezelfde kiezers
(o.a. komende van het Vlaams Belang) ook gelukkig zijn met het ongemoeid laten
van de superrijken die geen of nauwelijks belastingen betalen op hun winst op financiële producten (dat is iets
heel anders dan de winst bij verkoop van een bedrijf dat men zelf heeft
opgebouwd met alle risico’s van dien, cfr Coucke). Overigens is het fout dat
winsten op kapitaal totaal onbelast zijn en jawel, de rijken betalen wel
belastingen. Ook daarover zouden de media duidelijker kunnen zijn. Dat
deed De Bron wel (hier te lezen).
Waar deze regering niets aan kan/zal veranderen zijn de
publieke transfers tussen de gewesten, waarbij, volgens
Vives, Vlaanderen voor het laatst gekende jaar (2011) 6,2 miljard
euro bijdroeg, zonder het aandeel dat Vlaanderen bijdraagt in de afbetaling van
en interesten op de staatsschuld (die nu bijna 400 miljard euro bedraagt). Aan
een gemiddeld tarief van 2% betaalt de staat zo’n acht miljard euro interesten
per jaar. Geld dat dus niet kan besteed worden aan een lastenverlagend beleid.
Het essentiële verschil
De vraag over het
succes en de regeringsdeelname verplicht ons om dieper te graven en niet stil
te staan bij alleen maar de zichtbare tegenstellingen en al of niet foute
keuzes. Over het regeringswerk kan na enkele maanden weinig gezegd worden. Het
zou wel helpen mochten de regeringsleden wat minder ‘ballonnetjes’ oplaten.
Waar heel veel
kiezers naar uitkijken en hopen te vinden bij de N-VA, zijn hoogstaande
politici in plaats van vooraanstaande vedetten. Politici die een duidelijke
taal spreken en betrouwbaar zijn. Die (nog) niet gecorrumpeerd zijn door ‘het
systeem’. Die zich werkelijk inspannen om door hun persoonlijke houding, de
eerlijkheid en oprechtheid van de ‘Beweging van alle Vlamingen’ blijvend uit te
dragen. Wanneer N-VA zich niet wil bezondigen aan dezelfde fouten die de
traditionele partijen deed afkalven, dan moet ze er vooral voor zorgen om zelf
geen traditionele partij te worden. Dat verschil is naar mijn aanvoelen het
cruciale DNA-element dat N-VA nooit mag opgeven. Zonder is ze betekenisloos en
zal het succes slechts van korte duur zijn. Te hoog gegrepen?
Juist of fout, drie citaten
Eric Van Rompuy in ‘De Zondag’: 'Ik stel
vast dat N-VA geen punt maakt van haar communautair programma. Het
confederalisme was vóór de verkiezingen het wezen van de partij, maar ze heeft
dat nu in de koelkast gestopt. (…) En als deze regering na vijf jaar slaagt in
haar opzet, dan bewijst N-VA mee dat dit land wel degelijk bestuurbaar is en
het confederalisme dus overbodig'.
Dave Sinardet in LLB (vrije vertaling) over de geheime
akkoorden in Atoma-schriftjes: ‘Er zijn altijd geheime akkoorden tijdens regeringsonderhandelingen.
Maar wat betekent een geheim akkoord nog op het einde van een legislatuur? Dat
Jambon zich versprak heeft te maken met de moeite die hij heeft om zich ten
opzichte van zijn nationalistische achterban (en zichzelf) te rechtvaardigen’.
Mark
Grammens in ’t Pallieterke (over het Vlaams pacifisme en de besparingen op defensie): ‘En dus wint de verdenking veld dat het leger er niet is om in
conflicten tussenbeide te komen, maar dat de conflicten aangegrepen worden om
de militaire tewerkstelling te bevorderen.’
Pjotr
Geen opmerkingen:
Een reactie posten