MEDIA EN POLITIEK ANDERS GELEZEN
Wanneer een krant of
weekblad zoveel mogelijk lezers wil interesseren dan is het goed om voor elk
wat wils te schrijven. Dan kan elk op beurt eens ziede-wel-dat-ik-gelijk-heb,
roepen. Eens anders lezen?
Om dit te illustreren
vergeleek ik enkele titels In DS met de inhoud van het artikel en zie, het is
een mooi staaltje van ziede-wel-dat-ik-gelijk-heb.
“Regionalisering veroorzaakt
fiscaal labyrint is de
titel in dS van twee augustus. Hoera roept de unitarist,
ziede-wel-dat-ik-gelijk-heb! Al dat geregionaliseer is pure miserie. Leve het
unitaire België. De boodschap is duidelijk. Verder lezen hoeft niet meer.
Wat is dat nu weer,
zal een ander lezer denken van deze titel. En omdat het zijn gedacht niet is
moet hij wel verder lezen en vooral blijven nadenken. Blijkt nu uit de tekst
dat niet de regionalisering een probleem is maar wel de manier waarop de
onderhandelaars die regionalisering realiseerden. Jef Wellens, fiscaal expert
bij Kluwer heeft weinig woorden nodig: “De
drie gewesten krijgen eigen fiscale bevoegdheden, maar de federale staat
behoudt het merendeel van zijn fiscale taken. In plaats van één fiscale
autoriteit krijgen we er in de toekomst vier, die elk eigen accenten kunnen
leggen”. Ziede-wel-dat-ik-gelijk-heb! roept de unitarist nogmaals. Ah ja,
zegt de andere, waarom konden ze niet één niveau bevoegd maken voor alles? Laat
Vlaanderen voortaan zorgen voor zijn eigen fiscale inkomsten en dan is er toch
ook maar één fiscale autoriteit meer? Die brengt het beleid dichter bij de
mensen en kan beter maatwerk afleveren. Dan kunnen we een ministerpost op
federaal niveau afschaffen en elk betaalt voor zijn eigen administratie. Dat
laatste zou ongetwijfeld de beste stimulans zijn om de administratie af te
bouwen. Wie het complex wil houden en
veel ambtenaren nodig heeft moet het dan maar zelf betalen.
Waar specialisten het
wel over eens zijn: “Een aantal fiscale
spelregels zal niet langer voor alle Belgen dezelfde zijn”. Zijn die dan
ooit zo gelijk geweest?
Conclusie van deze
‘anders gelezen’: wie te lui is om na te denken moet voor het unitaire België
stemmen. De titels lezen volstaat dan. Wie confederalist is, wordt
verondersteld zelf kritisch na te denken. Of is dat ook een communautaire
uitspraak?
“Ik ben klaar voor
onafhankelijkheid”, zo las
een titel in dS op drie augustus. Ziede-wel-dat-ik-gelijk-heb, riep de
Belgicist, al die NV-A’ers zijn separatisten. Ze willen België kapot. Opnieuw
heeft de redactie van dS begrepen dat Belgicisten intellectueel eerder luie mensen
zijn.
Wat wil dat nu zeggen,
vraagt een andere lezer zich af? Dat Theo Francken klaar is voor
onafhankelijkheid, allemaal goed en wel, maar wat dat betekent voor 2014 is
helemaal niet spectaculair want wat verder staat dat Vlaanderen klaar is voor
de onafhankelijkheid. Logistiek, organisatorisch, administratief kunnen we op
eigen benen staan. Nog verder in de tekst zegt hij dat N-VA in 2014 fiscale
autonomie en de splitsing van de sociale zekerheid eist. Als dat separatisme
is, dan vraag ik mij af wat Guy Verhofstadt en Pieter De Crem indertijd
bedoelden met hun gespierde confederalistische uitspraken? Toch geen weldenkend
mens die eraan twijfelt dat Vlaanderen dit aankan? Theo Francken is zelfs
bescheiden in vergelijking met Geert Bourgeois die in dezelfde krant enkele
maanden geleden sprak over ‘bijna alles’ te decentraliseren. Wat Bart De Wever,
Geert Bourgeois, Jan Peumans en nu ook Theo Francken ons duidelijk laten weten is
dat ze een mooie droom hebben maar ondertussen ook pragmatici zijn. Belgicisten
daarentegen durven zelfs niet meer dromen.
Moet Anders Gelezen
het hebben over de splitsing van het gerechtelijk arrondissement BHV? Neen.
Maar het wordt wel amusant om te zien hoe Servais Verherstraeten zich hier uit
zal praten. Het wordt alsmaar moeilijker om de schuld bij N-VA te leggen. Ze
moeten nu rekenen op de Franstaligen om het akkoord aan te passen, dat naast
een werklastmeting eveneens garandeert dat de Franstaligen minstens 80 %
behouden. De meeste van die functies zijn trouwens al bezet en is er nu één zot
die denkt dat het Franstalig establishment die mensen zal naar huis
sturen? Wie het zou gemist hebben, een
kritisch artikel in Knack (door advocaat Fernand Keuleneer) en een duidingsbijdrage
in De Tijd: http://www.tijd.be/r/t/1/id/9385090.
Citaten van de week
Fernand Keuleneer in Knack online:
“Natuurlijk, de wet waarborgt de
Franstaligen een minimumaantal magistraten, griffiers en medewerkers van
griffies en parketsecretariaten, meer bepaald ten belope van 80% van het oude
“kader”. Goed gespeeld van de Franstalige magistraten. Een aanpassing van de
verdeling zal dus bijkomende budgettaire middelen vereisen. En niet alleen voor
de magistraten, ook voor de griffies en de parketsecretariaten. Dit is een
hallucinant inefficiënte “hervorming”. Heel veel geld is er ondertussen al over
de balk gegooid, honderden aanwervingen zijn gebeurd voor Franstalige griffies
en parketsecretariaten, maar dat kon blijkbaar allemaal in de euforie van het
grote akkoord. (…) Heel veel Vlaamse magistraten, advocaten en andere burgers
hebben fundamentele bedenkingen bij de andere onderdelen van deze wet
(inefficiënte coördinatie tussen parketten en onderzoeksrechters, verplicht
Franstalig diploma voor Brusselse procureur, Franstalige substituten van
Brussels parket in Halle-Vilvoorde, asymmetrische bevoegdheden van de procureur
Brussel en de procureur H-V). Het Grondwettelijk Hof moet er zich nog over
uitspreken. Maar als er in de wet een bepaling staat die maar hoeft uitgevoerd
te worden om een foutieve verdeling van kaders die de Vlamingen benadeelt recht
te trekken, waarom vragen Vlamingen dan precies op dit punt een “nieuw akkoord”
(even vergetend dat er een wet is)?”
Anders gelezen, is goed bestuur (minder dan 80 % Franstaligen) voor advocaat
Keuleneer niet belangrijk. Servais Verherstraeten zal het graag horen.
De Standaard: “Koning Filip gaat meer reizen dan zijn
vader, koning Albert. De kersverse vorst wil twee staatsbezoeken per jaar doen,
waarvan één buiten Europa. Waarschijnlijk gaat het dan naar Japan of Turkije,
maar eerst komen de buurlanden aan de beurt. (…) Zulke staatsbezoeken kosten
geld, en daarom zal er gesnoeid worden in de economische missies. Er zullen er
nog maar twee per jaar plaatsvinden in plaats van vier”. Anders Gelezen, de promotie van Philippe de Belgique is belangrijker dan
de hoofdzakelijk Vlaamse exportpromotie. Goed begonnen!
De Morgen: “De MIVB liet eind juni weten dat het een bestelling van 93 standaardbussen
en 79 gelede bussen had geplaatst bij EvoBus, een filiaal van het Duitse
Daimler. Dat contract heeft een waarde van zo'n 50 miljoen euro. EvoBus, dat
bussen van het merk Mercedes bouwt, haalde het in de toekenningsprocedure van
een resem concurrenten, waaronder de Belgische bussenbouwers Vanhool en VDL Bus
Roeselare. Die bestelling
gold tevens als de start van een zogenaamd raamcontract, waarbij de
vervoersmaatschappij de komende vijf jaar naar believen bussen kan bijbestellen
tegen dezelfde voorwaarden, zonder dat daarbij een nieuwe aanbesteding nodig
is. In die vijf jaar denkt de MIVB in totaal 150 standaardbussen en 225 gelede
bussen - of harmonicabussen - te zullen bestellen. De echte waarde van het
contract ligt dus nog een pak hoger dan de 50 miljoen euro van die eerste
bestelling. Het mag dan ook niet verbazen dat de concurrentie met argusogen de
aanbesteding onder de loep nam. En die was allesbehalve naar de zin van VDL Bus
Roeselare. “We hadden onze zinnen op dit contract gezet”, zegt VDL-topman Peter
Wouters in een reactie. “Maar voor de zomer hoorden we dus dat we geen van de
twee delen van de bestelling hadden binnengehaald. We waren twee keer nipt op
de tweede plaats geëindigd. De aanbestedingsprocedure bestond voor de orders
voor beide types bussen uit twee delen, die allebei gequoteerd werden op 100
punten. Wie de beste score haalde op het geheel, kreeg het contract. Op
financieel vlak was het verschil voor beide orders miniem. Het verschil werd
dus gemaakt in het technische deel van de aanbesteding. Maar toen we dat gingen
bekijken, stootten we op de ene rariteit na de andere”. Anders gelezen, vrijhandel is
belangrijk maar dan moet er ook eerlijke concurrentie zijn.
Vergelijkbare loonkosten bijvoorbeeld. Kan iemand zich inbeelden dat het
Belgisch leger geen FN wapens zou kopen? Of dat Pieter De Crem voor de opvolger
van de geleasde Airbus een vliegtuig zou kiezen dat de Waalse luchtvaartindustrie
niet bevoordeelt?
Pjotr
Geen opmerkingen:
Een reactie posten