MEDIA EN
POLITIEK ANDERS GELEZEN
Hoe open de VLD is weet ik niet maar dat voorzitter Gwendolyn
Rutten en een deel van de top alvast niet open staan voor de verzuchtingen van
Vlaamsgezinde leden/kiezers hebben we nu
wel begrepen. Ook de ‘V’ die voor Vrijheid stond en nu voor Vlaams, stelt nog
weinig voor. Voorts was er een interessante bijdrage over de seculiere staat en
kregen we een opiniestuk van Bart Sturtewagen over de Amerikaanse droom van
N-VA. Maar helemaal bovenaan stond deze week een klokkenluider. Eens anders
gelezen, voor de gelegenheid vanuit een kamer vier hoog.
Klokkenluiders
en onderzoeksjournalistiek
In zijn column schrijft Tom Naegels (dS 12/06), over het
grote privacyschandaal dat onthuld werd door klokkenluider Edward Snowdon het
volgende: “Zoals het wel vaker gaat met
dit type grote onderzoeksjournalistieke onthullingen, waarvan iedereen beweert
dat er meer van zouden moeten zijn (Snowdens lek wordt nu al belangrijker
genoemd dan de publicatie van de Pentagon Papers, al zal de toekomst dat moeten
uitwijzen), wordt ook nu meteen de vraag opgeworpen of ‘de mensen’ er wel wakker
van liggen. Het prestigieuze Amerikaanse onderzoekscentrum Pew publiceerde
gisteren een poll, waaruit bleek dat 56 procent van de Amerikanen er geen
bezwaar tegen had dat het NSA op grote schaal telefonische communicatie
monitorde. (Voor e-mail was het 45 procent) Dat percentage is al sinds 2002
ongeveer hetzelfde. (…) Het geeft de uitdaging aan waar dit verhaal voor staat
– een fundamentele uitdaging voor de onderzoeksjournalistiek als genre, waar
zovelen van beweren te houden.” Anders
gelezen, gaat Naegels ditmaal wel heel kort door de bocht. Bij mijn weten
gebeurt onderzoeksjournalistiek op initiatief van een journalist of een krant
en is de geheimhouding van de bronnen wettelijk verzekerd. In het geval van
Snowdon ging het initiatief van hemzelf uit en lopen de journalisten, als
doorgeefluik, nauwelijks gevaar. Recente gevallen in België bewijzen dat klokkenluiders onvoldoende beschermd worden want
meestal de dupe worden van hun “onthullingen”. Journalisten zijn daarentegen
veel beter beschermd, hoewel ook zij niet altijd “in volle onafhankelijkheid” (en
straffeloos) kunnen werken. Geachte heer Naegels, dit lijkt sterk op een
staaltje recuperatie.
En verder : ”De Standaard-redacteur Dominique
Deckmyn verbaasde zich er gisteren over dat Europese politici zo mak
reageerden. (…) Ze zéggen wel te geven om kwalitatieve
onthullingsjournalistiek, maar ze gaan er pas naar handelen, als die het effect
van de populaire verkrijgt.” Inderdaad politici houden niet van
onthullingen
omdat ze maar al te goed weten dat het ook hen – al of niet terecht - in
verlegenheid kan brengen. Dat Europese politici zeer mak reageren verbaast mij
niet. Zouden ook Europese landen niet profiteren van deze wereldwijde geheime
informatiegaring? Zijn andere geheime diensten niet betrokken bij deze operatie?
Het tegendeel zou mij verbazen.
In een democratie zoals de Belgische speelt de verwevenheid
tussen de politieke en de financiële wereld, tussen de drie (of vier) pijlers
van de macht en de invloed van diverse ‘middenvelders’
in het nadeel van elke klokkenluider. Al te veel belangengroepen hebben er baat
bij dat misstappen niet aan de grote klok gehangen worden. Laat staan dat een
regering zou instemmen met een parlementair onderzoek over beleidsdaden van
partijgenoten. Daarom verbaast het mij dat politici gewonnen zijn voor anonieme
meldingen van sociale fraude, maar verbolgen zijn wanneer een klokkenluider
onwettelijke interventies van ministers en hoge ambtenaren (soms de zetbazen
van) aan de kaak stelt. Dan wordt de klokkenluider een misnoegd sujet of erger
en nemen ook de media de onthullingen onvoldoende ernstig om zelf het voortouw te
nemen en de aanklacht tot op het bot uit te spitten. Een Vierde Onafhankelijke
Macht.
Met de V
van Verhangen aan de macht
Communicatie wordt steeds belangrijker en de mantra dat
media-aandacht, ook negatieve, een bonus oplevert, lijkt zo stilaan het enige
te zijn dat telt voor politieke partijen. Een lezeres die ooit Bart Somers voor
een causerie in besloten kring aanhoorde, vertelde mij achteraf dat hij iemand
is die om het even wat kan verdedigen. Desnoods het tegengestelde tijdens
eenzelfde uiteenzetting. Maar in het Terzake programma was Somers niet zijn
eigen zelve. Hij had duidelijk moeite om de uitspraken van voorzitter Rutten en
zijn eigen aanvullingen recht te praten. Vooral omdat hij wist dat de
Franstaligen, MR op kop, de communautaire voorstellen van zijn
partijvoorzitster hadden afgeschoten. Zoals een volleerd debater schakelde hij
daarom over op de aanval: N-VA is een separatistische partij en dus is het
confederalisme onaanvaardbaar, want een stap in de richting van de splitsing
van België. Zijn mantra is inderdaad het tegenovergestelde: terug naar een
federaal België zonder grendels. Een tussenstap naar het unitaire België? Een
droom net zoals Vlaamse onafhankelijkheid?
Maar de echte zwakheid van dit aanbod zit niet in de
politieke lees communautaire aspecten, maar in de foute analyse van de
socio-economische situatie. Hoe kan Open VLD pleiten voor een gemeenschappelijk
beleid wanneer officiële cijfers van bijna alle sociale én economische
indicatoren aantonen dat een gemeenschappelijk beleid niet efficiënt kan zijn? Of
is goed bestuur ondergeschikt aan een profilering om kortzichtige electorale
redenen? Ik vrees dat heel wat trouwe
leden van Open VLD hier grote moeite mee hebben.
Hadden wij geen eigen onderwijsbevoegdheid gehad dan waren
we wellicht nu al afgedaald naar Franstalige toestanden. Is het dat waar open
VLD naartoe wil?
De
seculiere staat
In dS (10/06) pleit Tinneke Beeckman ten voordele van de
seculiere staat, als oplossing voor botsende godsdienstige meningen. Omdat een
seculiere samenleving geen atheïstisch project is maar recht doet aan de
verscheidenheid. Een stelling die menigeen wel onderschrijft maar die wellicht ook
vragen oproept. Godsdiensten ontstonden niet als een reactie op andere
godsdiensten – als opponenten - maar groeiden binnenin een gemeenschap om zich
vervolgens te verspreiden over een deel van de wereld. Het samen- of naast-mekaar-leven
van verschillende godsdiensten binnen éénzelfde staat heeft te maken met migraties
die van alle tijden zijn en/of het gevolg van arbitrair getrokken staatsgrenzen
die geen rekening hielden met de verscheidenheid van de gemeenschappen binnen deze artificiële
krijtlijnen. Dat deze grenzen meestal door buitenstaanders werden getrokken maakt
het nog moeilijker en was ook een blijk van onvoldoende respect voor de eigenheid van de
oorspronkelijke bewoners van een regio die staat werd. Het is tot op de dag van
vandaag een bron van onrust en gewelddadige conflicten. Het Midden Oosten is
hiervan wellicht het meest sprekende maar niet het enig voorbeeld.
Burgerschap zou volgens Beeckman de basis moeten vormen voor
het samenleven. Maar meteen stelt ze een pertinente vraag: “Kunnen we nog van mensen vragen dat ze zich vooral burger voelen van een
samenleving? Of willen ze zich altijd en overal als gelovige manifesteren?
Aanvaarden alle inwoners van dit land de grondwet, de democratisch gestemde
wet, als grond van het recht, of beschouwen ze Gods woord als fundament van de
rechtsstaat? Dat is de kernvraag van een seculiere staat.” Retorische vraag
waarop ze zelf een antwoord geeft: “de politieke pluraliteit speelt zich af
binnen een grondwettelijke kader dat door en voor de mens is gemaakt. Dat is de
boodschap van de Franse Revolutie in 1789 en van de Amerikaanse grondwet van
1776.”
Mijn vraag is helaas
veel-lager-bij-de-grond: Wat doen we als een bevolkingsgroep zich geen burger
voelt maar in de eerste plaats lid van een godsdienstige gemeenschap wil
blijven ongeacht de staat waarin ze leven? Dit is helaas geen retorische vraag
en ook Tinneke Beeckman geeft in haar bijdrage hierop geen antwoord. Het
probleem is echter dat géén antwoord ook een antwoord is. Een antwoord waar
steeds minder mensen gelukkig mee zijn.
Citaten van de week
Bart Sturtewagen in dS 7/6 over de American
dream van N-VA: “Verandering is niet het doel voor
een conservatief, maar slechts de zweepslag. Wat de N-VA wil is duidelijkheid
over de basisregels in onze samenleving. Wie zich erbij aansluit, hoort erbij.
De anderen ‘hebben het nog steeds niet begrepen. (…) Die norm is geworteld in
de Vlaamse klei: ruim baan voor wie onderneemt, voor wie vooruit wil. Wie door
een foute attitude zijn potentieel niet realiseert, wordt niet achtergelaten,
maar zal wel eerder met stok dan met wortel tot betere inzichten worden
gebracht. Bijgespijkerd. Het is de American dream: reken niet voor alles op het
systeem. Maar het systeem is ook niet tegen jou. Yes you can. (…) het opent de weg naar het kiezerspotentieel bij
nieuwe Vlamingen. Zij die zich inspannen om onze taal te leren, die zich
opwerken en onverdroten proberen erbij te horen. Daar ligt de nieuwe breuklijn
en de N-VA heeft voor hen een boodschap.” Anders gelezen, deze
uitspraak van Bart Sturtewagen deed mij denken aan een andere vergelijkbare
redenering die progressieve kringen ertoe leidde om de arme werkloze
allochtonen als potentiële kiezers binnen te halen. Vooral in Franstalig
Brussel werden ze om die reden gepamperd. 20 % werklozen onder de jongeren,
zoiets moet je elke dag verdienen!
Hassem Chalghoumi, imam de la mosquée
de Drancy, en France. : “We moeten
reageren voor het te laat is, te laat voor de stijgende aanhang van de
integristen. Te laat voor de jonge Belgen en Fransen die leren met wapens
omgaan. Het begint met 100, 200, 300 maar ik vrees dat ze morgen met 100.000
zullen zijn. Daarom roept hij : indien u voor de sharia bent, vertrek!”
Kaaiman (alias Koen Meulenaere in DT: “Wij wisten dat niet, maar er rijdt blijkbaar elke dag een
Thalys-hogesnelheidstrein uit Oostende naar Parijs en terug. En die vervoert,
hou u goed vast, gemiddeld drie passagiers per dag. Dat grapje kost de
spoorwegen meer dan twee miljoen euro per jaar. (…) wij zijn over die kwestie
toevallig ook iets te weten gekomen: toen een tijdje geleden in de top van de
NMBS werd voorgesteld die waanzinnige trein te schrappen en de miljoenen euro's
die dat zou vrijmaken te investeren in een betere verbinding met Nederland,
ging iedereen met een gram verstand onder zijn schedeldak akkoord. Tot één dag
later die beslissing door één vice-premier werd tegengehouden. Dat verkleint het
aantal verdachten. Er zijn zes vice-premiers, dubbel zoveel als de passagiers op
die Thalys: Didier Reynders, Joëlle Milquet, Laurette Onkelinx, Pieter De Crem,
Alexander De Croo en Johan Vande Lanotte. Wie van deze zes durft de schrapping
van een lege trein naar een boerenhol aan de zee af te blokken? Uw Kaaiman
heeft al wat speurwerk verricht: het is niet Didier Reynders. En ook niet
Joëlle Milquet, Laurette Onkelinx, Pieter De Crem of Alexander de Croo. Maar
wie wel? Alle gekheid op een stokje: dit is toch het zoveelste schandaal met
die bandiet van de kust?”
Pjotr
Geen opmerkingen:
Een reactie posten