MEDIA EN POLITIEK ANDERS
GELEZEN
“België is van ons en Brussel van ons alleen!”
"Niemand mag raken
aan het statuut van Vlaanderen, een gewest dat op gelijke hoogte staat met Wallonië
en Brussel. Het Vlaams gewest behoort toe aan de Vlamingen en zij zijn de
enigen die zullen beslissen over hun toekomst. Niemand anders. We willen geen
model van co-beheer.”
Beste lezers, deze uitspraak deed vice-premier Laurette Onkelinx
(PS) maar waarin u “Vlaanderen” dient te vervangen door “Brussel” en omgekeerd.
Brussel IS volgens haar nu reeds een volwaardig gewest en “ze weigert elke vorm
van co-bestuur” (nvdr precies datgene wat Bourgeois eist voor Vlaanderen). Volgens
de PS hebben alleen Brusselaars het recht om hun toekomst zelf te bepalen.” Is
er een mooier bewijs dat de PS en bij uitbreiding alle Franstaligen meer dan
ooit de mantra huldigt dat “la Belgique
nous appartient et Bruxelles aux seuls Bruxellois; België is van ons en Brussel
van ons alleen!” Koppel dit aan
de informele maar in Franstalig België wel degelijk gedragen invoering van een Waals-Brusselse
federatie en dan ziet u het ambitieuze Ware Gelaat van Franstalig België. Wat een verschil met de calimeros die Bourgeois’ eis
voor autonomie afdoen als separatisme, “want de Walen willen dat niet” en zich
ondertussen laten ringeloren door een Franstalige minderheid.
Politiek Vlaanderen in de lappenmand
Nog even terug naar de
essentie van Geert Bourgeois’ uitspraak in dS. Volgens hem moet N-VA na de
verkiezingen van 2014 onmisbaar worden om het toekomstig confederaal model te
kunnen eisen. Volgens hem kan niet meer onderhandeld worden op de klassieke
manier want dan kunnen de Franstaligen de eisen afblokken of er een hoge prijs
voor eisen zoals dit het geval was tot nog toe. Dat de huidige onderhandelingsformule
versleten is, konden we eveneens lezen bij de CD&V kopstukken. Nieuw is wel
dat hij duidelijker aangeeft wat er naar de deelstaten moet en in essentie moet
leiden tot een omkering van de geldstromen: ditmaal vanuit de deelstaten naar de
gemeenschappelijke (voor hem zeer beperkte) Belgische sokkel. Maar ook dat is
in wezen enkel de vertaling van het begrip confederalisme, waarbij deelstaten alleen
vrijwillig samenwerken in domeinen waar ze beide hun profijt mee doen? Is dat
niet de omfloerste copernicaanse omwenteling van CD&V boegbeeld Kris
Peeters? Is dat niet de essentie van Art 35 GW waarbij de politici schriftelijk
bevestigen wat ze nog samen willen doen?
Wie daarin separatisme wil lezen, zoals de regeringspartijen én hoe
bizar het ook lijkt, de Vlaamse Volksbeweging, kan dat. Maar net zo goed kan
men het lezen als een politieke actualisering van het oude begrip Vlaamse
autonomie binnen België zoals de Volksunie decennialang als
doelstelling vooropstelde. Dat Brussel de hoofdstad blijft van alle
gemeenschappen en Vlaanderen Brussel niet zal loslaten, lees ik evenmin als een
nieuwigheid. Kortom, Bourgeois zijn uitspraak lees ik als een mooie proefballon
om te zien hoe de tegenstanders en Jan-met-de-pet hierop reageren. Het wordt
echter tijd dat iedereen beseft dat al die verschillende lezingen resulteren in
een verdeeld Vlaanderen dat politiek niets meer voorstelt.
Voor de regeringspartijen is de uitspraak van Bourgeois een
mooie gelegenheid om afstand te nemen van dé tegenstander, N-VA. CD&V doet
bij monde van Kris Peeters nog de moeite om een vaag alternatief te bieden,
“een sterker Vlaanderen in België”. Voor CD&V voorzitter Wouter
Beke staat een nieuwe staatshervorming helemaal niet meer op de agenda:
“We hebben in de komende jaren dwingender zaken te doen dan een nieuwe
staatshervorming. Een fiscale hervorming, bijvoorbeeld.” Daar waar Peeters nog
probeert enige urgentie aan een staatshervorming te geven laat Beke in dS weten
dat het twintig jaar geduurd heeft om tot een wijziging van de financieringswet te komen. Deze
timing klopt inderdaad en we weten ook dat alle vorige staatshervormingen die
reeds veertig jaar aan de gang zijn geen beter bestuur dichterbij brachten,
integendeel. Impliciet geeft Wouter Beke met deze stellingname toe dat de
Franstaligen beslissen in welke mate, aan welk ritme en voor welke prijs België
wordt omgebouwd. Om deze teleurstellende afhankelijkheid te doorbreken is tijd
niet de norm maar moed.
Voor Open VLD sprak Alexander De Croo over het afvallen
van de carnavalsmaskers. “Het zou zijn zoals men binnen een huwelijk zou
zeggen: we gaan niet scheiden, maar we zullen niet meer samenwonen.” Anders gelezen, intellectuele armoede troef,
maar gelukkig ditmaal zonder scheldwoorden.
Er was ook de Vlaamse Volksbeweging (VVB) die bij
monde van politiek secretaris, Peeter De Roover, liet weten dat méér Vlaanderen
niet samengaat met het behoud van België. “Daarvoor is Vlaanderen te groot en
België te klein”. Onafhankelijkheid is voor de VVB de enige optie. Anders gelezen, een duidelijke boodschap
zonder dat er echter bij gezegd wordt hoe men de besluitvorming ziet om deze
droom in 2014 te realiseren zolang het maatschappelijk draagvlak (een absolute
meerderheid) ontbreekt.
Grote Dingen
Onder de
veelzeggende titel, “Also sprach Bourgeois” wijdt hoogleraar Carl Devos (UGent) een uitgebreid
artikel aan Bourgeois’ uitspraak in deredactie.be. Zijn vaststelling dat de
onmisbaarheid van N-VA niet voor het rapen ligt, klopt alvast. Misschien zouden
de media en vooral opiniemakers daar wel eens langer mogen bij stilstaan en hun
eigen rol in de Vlaamse verdeeldheid onder ogen zien?
Zijn bedenking dat het moeilijk wordt om medestanders te vinden klopt
momenteel zeker en vast. Dat zal trouwens niet veranderen in het vooruitzicht
van de belangrijke verkiezingen van 2014. Alleen is het te vroeg om daaraan
consequenties na de verkiezingen aan vast te knopen. Dat bij een duidelijke
overwinning van N-VA, CD&V en Open VLD opnieuw zomaar in een regering Di
Rupo II zullen stappen zonder N-VA lijkt mij niet vanzelfsprekend, al hebben de
traditionele partijen hun verleden tegen.
Dat Bourgeois de “historische slotonderhandelingen” snel wil afronden
kan volgens Devos niet. Hier lijken er naar mijn mening twee lezingen mogelijk.
(1) De onderhandelingen kunnen zich beperken tot een politiek akkoord om het
Art 35 GW in te vullen. Dan kan een regering gevormd worden mét N-VA als de
behoeder van het akkoord, terwijl de senaat instaat voor de concrete invulling
van het artikel. Slaagt de senaat daar niet in voor het einde van de
regeerperiode, dan betekent dit politieke onwil en staat de weg open voor
initiatieven vanuit de gemeenschappen. Dergelijk scenario laat wel toe om sneller
te gaan. Voor alle duidelijkheid, het is niet de moeilijkheidsgraad van de
problemen die veel tijd vraagt, maar de politieke bereidheid om tot een
oplossing te komen. Daartoe is echter een Vlaams front nodig. (2) Wanneer men echter
onderhandelingen begint vanuit totaal versnipperde egoïstische partijvisies en
dan nog eens wil dat er op elke “i” een puntje staat, dan heeft Carl Devos
gelijk dat het zeer lang zal duren. Maar wie heeft daar baat bij, behalve de
Franstaligen? Deze tweede lezing lijkt mij alvast voor het algemeen belang van
Vlaanderen en ook voor België weinig zinvol. De Coudenberg-groep samengesteld
uit Frans- en Nederlandstaligen, pleitte reeds twintig jaar geleden om
desgevallend ‘de doodstrijd van dit België’ niet nodeloos te rekken.
De staatsschuld is een serieus struikelblok meent Carl Devos en hij kan
zich wel enkele moeilijkheden voorstellen. Dat klopt maar ook hier blijven we
hangen in het ongewisse. Diverse oefeningen ondermeer door de denktank van de
KUL, VIVES, tonen aan dat er reeds werd nagedacht over mogelijke
verdeelsleutels, als daar zijn, het bevolkingsaantal, de draagkracht (regionaal
BRP), wie er het meest heeft bijgedragen tot de schuldopbouw. Het resultaat
wordt naar alle waarschijnlijkheid een combinatie van al deze parameters. Wat echter
niet aan bod komt is dat in een confederaal België (niet in een onafhankelijk
Vlaanderen) de staatsschuld enkel administratief gescheiden wordt en er nog
altijd financiële (transparante) transfers mogelijk blijven. Deze
administratieve splitsing heeft wel een groot belang (volgens een vooraanstaand
macro-econoom) omdat het een deelstaat de kans geeft om zelf het moment en het ritme
te kiezen waarop het de eigen schuld en de interesten op deze schulden wil
afbouwen. Welke Vlaamse politieke partij
heeft argumenten om dat niet te willen?
Zou het communautair luik van het N-VA programma een hinderpaal kunnen
zijn zoals Carl Devos denkt? Ik denk het niet omdat de sterk toegenomen steun voor
N-VA berust op drie pijlers: (1) een kordater immigratiebeleid dat een einde
maakt aan het te lakse beleid van de federale regering (dat levert kiezers op
uit VB rangen). (2) Een sociaal-economisch beleid dat mensen stimuleert en
ingaat tegen misbruiken die het sociaal systeem onder druk zetten (dat
mobiliseert heel veel hardwerkende Vlamingen) en (3) ‘last but not least’ een
stem geeft aan de ergernis van een toenemend Vlaamsgezinder publiek dat
vaststelt dat de traditionele partijen niet bij machte zijn om de structurele
fouten (de Belgische ziekte) van dit België te corrigeren. Terwijl voor de
eerste twee pijlers de andere partijen wel een alternatief bieden, ontbreekt
het hen (behalve het VB) aan een moedig beleid inzake de derde pijler. De roep
om Vlaanderen niet langer afhankelijk te laten zijn van een Belgische visie om
de eigen toekomst te bepalen. Men kan het vergelijken met een onderwijs dat de
beste leerlingen negeert en het beleid afstemt op de noden van de minder goede
leerlingen. Heel lovenswaardig maar wel zeer gevaarlijk voor de toekomstige
welvaart. Precies omdat N-VA tegelijk een “Vlaamse beweging” is en een gematigd
socio-economisch partijprogramma heeft, kunnen alle Vlaamsgezinde politiek daklozen
er zich thuis voelen. Mij lijkt het eerder omgekeerd, dat N-VA met een te uitgesproken
rechts discours veel minder mobiliserend zou werken. Vlaanderen als alternatief
blijkt een wervende kracht en dat is precies het probleem van de traditionele
partijen die dit negeren en tegen elkaar aanschurken op een middenveld dat
nauwelijks nog speelruimte biedt. Zo laten ze het grote politieke speelveld met
thema’s als een onwerkbare geldverslindende staatsstructuur en de democratische
achteruitstelling van de meerderheid over aan N-VA. Toegegeven, het is niet
eenvoudig en het vergt vooral ootmoed vanwege de traditionele partijen om te
erkennen dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor het bestuurlijk imbroglio en de
vergrendelding ervan in wetten. Zonder deze erkenning is elk wervend project gedoemd
om te verzanden in onduidelijkheid en halfslachtigheid. N-VA, niet belast door
deze erfenis, heeft het veel
gemakkelijker om geloofwaardig te zijn en kiezers te overtuigen van haar hoopvol
verhaal.
Gelukkig klinkt Carl Devos’ conclusie hoopvol: namelijk dat het in 2014
zal gaan over Grote Dingen. Over een ambitieus confederaal project. Waar ik
alleen aan wil toevoegen: eindelijk niet langer calimero maar, het ambitieuze Ware Gelaat van Vlaanderen.
Citaten van de week
Peter De Roover (VVB): “Slogans
als ‘Meer Vlaanderen binnen een sterk België' hebben alles van de kermiskreet
‘altijd prijs, altijd gewonnen'. Alleen door een keuze te maken, bevrijden we
ons uit deze bestuurlijke verstikking. Geef mij maar een volwaardige Vlaamse
staat zonder Belgische koepel. Maar wie terugschrikt om België te beëindigen,
moet resoluut de afschaffing van gewesten en gemeenschappen eisen. Dan smijten
we uiteraard ook alle grendels, pariteiten en verzekerde vertegenwoordigingen
overboord. Je bent Belg of je bent het niet. (…) Vlaanderen is te groot voor
België, België te klein voor Vlaanderen. Ze schaffen elkaars bestaansreden af.
Wouter Beke (over de timing voor de volgende communautaire
ronde in dS): “Een timing daarvan illustreert Beke door te verwijzen naar de
kiemen van de zesde staatshervorming. Die wordt nu uitgevoerd, maar begon bijna
twintig jaar geleden, in 1995, met een schrikkelnota van Luc Van den Brande en
Johan Sauwens.” Anders gelezen, Sint
Juttemis als alternatief voor het confederalisme?
Herman Van Rompuy (in De Zevende Dag): “In 2014 eindigt mijn
politieke carrière.
Er komen wel familieleden op. Wie dus op een Van Rompuy wil stemmen, kan dat.”
Er komen wel familieleden op. Wie dus op een Van Rompuy wil stemmen, kan dat.”
Van de Woestijne (LLB) over Geert Bourgeois: Il n’évoque donc même plus le scénario du
confédéralisme, une étape pourtant mise en avant par Bart de Wever et qui est
aussi au programme des autres partis politiques flamands. Anders Gelezen, is dit geen mooi
staaltje van misleiding (de subtitel in dS was “Zonder akkoord over de confederatie stapt de N-VA niet in een federale
regering.”) met het oog op het demoniseren van N-VA bij de Franstaligen.
Is er een duidelijker bewijs van hun onwil om te komen tot een vreedzaam
samenleven?
Pascal Smet (in dS over de Brusselse hervormingen als
onderdeel van de “historische” koehandel): “Er blijven de 19 gemeenten, 19
OCMW's, ingewikkelde procedures, enz... Er zijn nog heel veel synergieën
mogelijk. Kijk naar een wereldstad als New York. Die wordt bestuurd door 52
mensen. En wordt die slecht bestuurd? In Brussel tellen we nog steeds meer dan
900 politici.” Anders Gelezen, enkel
de centen voor Brussel waren belangrijk, voor de rest hebben wij er niets meer
te zeggen, dixit de Franstaligen. Wat een arrogantie!
Hendrik Van der Elst reactie
in Knack over sp.a minister Freya
Vandenbossche die moeilijk zou kunnen samenwerken met NV-A op federaal
niveau: “Men zou beter alleen wijze mensen toelaten op
bestuursfuncties. Anekdote : toen deze zeer wijze excellentie vroeg hoe het
kwam dat de verbinding van de windmolens ver uit de kust zo duur geworden
waren zegde de betrokken ingenieur dat
dat het gevolg was van de wet van Ohm. Waarop de excellentie stelde een
amendement te zullen dienen op deze wet in het parlement. En dat is dan
minister voor energiezaken ....”
Pjotr
Anders Gelezen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten