MEDIA EN POLITIEK - ANDERS GELEZEN
De ‘minder staat’-visie van partijen zoals N-VA staat of
valt met het in de praktijk brengen ervan. Pas dan kan men spreken van een
trendbreuk. Een voorbeeld, verkeersveiligheid in ‘minder staat’.
Minder buitenlanders is de klare visie van het Vlaams
Belang, maar wanneer de intussen overleden VB-politica, Marie-Rose Morel,
geconfronteerd werd met een allochtoon die ondanks een geslaagde integratie
toch uitgewezen werd, bleek die hardvochtige partijvisie plots niet meer zo
vanzelfsprekend. Dat is slechts één voorbeeld uit de vele waaruit blijkt hoe
moeilijk het soms is om een klare visie ook om te zetten in de praktijk.
Begrijpelijk dat men dergelijke oefeningen liever niet maakt in
verkiezingstijd. Toch is het belangrijk om te begrijpen wat een partij in de
praktijk bedoelt met ‘minder staat’.
Tijdens het Radio 2 ochtendprogramma op paaszaterdag hoorde
ik de politierechter Peter D’hondt een mooi voorbeeld geven van de regelneverij
inzake verkeersveiligheid. Een voorbeeld waarmee we de visie van ‘minder staat’
willen confronteren.
Veilig, veiliger, veiligst, Utopia
Nemen we bij wijze van concreet geval eens de evolutie van
de verkeersveiligheid op een kruispunt. Naarmate het autoverkeer toenam
ontstond de noodzaak om de kruispunten veiliger te maken. Aanvankelijk plaatste
men verkeersborden die de automobilisten waarschuwden dat ze een kruispunt
naderden en werd de voorrangsregel ingevoerd.
Maar die regel en de verkeersborden volstonden niet. Er
kwamen allerlei obstakels voor de snelrijder: versmallingen, verhogingen en een
slalomparcours dat doet denken aan het bochtenwerk van politieke partijen in
verkiezingstijd. Op de weg die geen voorrang had kwam een groot ‘STOP’ teken.
Door al die verschillende borden verwaterde de dwingende boodschap en hadden ze
alleen nog belang na een ongeval, als het te laat was.
Ondanks die borden gebeurden er nog altijd ongelukken en de
bevolking riep moord en brand. Hoeveel doden moeten er nog vallen, mijnheer de
minister, vooraleer u daar iets zult aan doen? Er kwamen dus verkeerslichten.
Groen en Rood, zo zou het toch wel voor iedereen duidelijk zijn? Helaas zo
bleek. Er waren nog altijd onverlaten die het rode licht niet respecteerden. En
ze reden ook nog altijd te snel.
Opnieuw was de overheid de zondebok en ja, er kwamen
flitspalen, die zouden zorgen dat niemand nog ongestraft door het rood licht
kon rijden of de snelheid niet zou respecteren. Maar toen bleek dat er geen
camera in die palen zat of dat het filmpje niet regelmatig werd vernieuwd.
Erger nog, de flitscamera’s werden gesaboteerd en dus kwam er een tweede paal
met een veiligheidscamera om de saboteur te kunnen pakken.
Tussen al die borden werd het moeilijk om nog de wegwijzers
te vinden. Temeer daar ieder zichzelf respecterend bedrijf eiste om bij elk
kruispunt binnen een straal van drie kilometer, ook een wegwijzer naar zijn
zaak te mogen plaatsen. En ja, die oudere bestuurder had moeite om zijn weg te
vinden in het oerwoud van verkeersborden en wegwijzers. Agressief werden ze
achter hem toen hij stilstond om het eens ‘op zijn gemak’ uit te zoeken. Een
nieuw gevaar op de weg. Hallo, minister, wanneer gaat u dáár iets aan doen? Utopia.
Hoe zouden de verschillende partijen hierover denken? In
afwachting dat we daar iets over horen, keken we als ervaringsdeskundige eens
over de grenzen.
In Rome kan het anders
Rome is verkeerstechnisch een beetje zoals Brussel, met
zeven heuvels is het er moeilijk om een uitgebreid metronet te graven. De auto
en de legendarische Vespa’s domineren het straatbeeld. Ze delen het met
miljoenen toeristen, Brussel doet hetzelfde met de pendelaars, Europese
ambtenaren en buitenlandse lobbyisten allerhande.
Rome! Wie daar een jaar kan rijden zonder brokken te maken,
verdient een medaille. Autorijden in Rome is nochtans een plezier, een prachtig
avontuur. De voorloper van de populaire realityshows, maar dan gefinancierd uit
eigen zak in plaats van met belastinggelden. Voor een goed begrip, in Rome en
bij uitbreiding in gans Midden- en Zuid-Italië dienen verkeersregels niet om
het verkeer te regelen, maar als een uitdaging.
De ‘Via Christoforo Colombo’ was zo’n een dagelijkse
uitdaging. In beide richtingen drie rijstroken breed, zonder fietspaden, maar
met enkele rode lichten en ronde punten. Hoe ze daar een kruispunt oversteken
is simpel. In plaats van drie auto’s, worden er dat zes, twee auto’s per
rijstrook. Rood licht, dan vertraag je en doe je aan ritsen, bumper tegen
bumper. Groen licht, dan vertraag je ook want er zijn de anderen die door het
rood licht rijden. Alleen oranje licht is verwarrend maar het doet denken aan
de zon ‘il sole’ zoals een gids mij verklaarde.
Claxonneren is voor de Italianen een liefdesverklaring, geen
doodsbedreiging zoals in Brussel. Het is wennen, maar eenmaal gewend, werkt
het. Iedereen een beetje gladiator. Met veel minder ergernis dan in Brussel.
Wie in Rome leerde rijden, lacht met die macho’s in de Brusselse tunnels.
Parkeren in Rome? Geen probleem, één parkeerplaats langs de
stoeprand kan men vermenigvuldigen. Dubbel parkeren met dank aan een
‘straniero’ – hun allochtone -parkeerwachter die dat stukje ‘blauwe stoeprand’
in exploitatie heeft. U moet hem wel uw sleutels afgeven. Zie je dat al
gebeuren in Brussel?
Beste lezers, Rome is een verkeersjungle, maar de beesten
zijn er veel minder agressief dan de opgefokte Belgen die nergens tijd voor hebben.
In Rome hebben ze onnoemelijk veel politieagenten, want Rome is zo Rood als de
pommodori. Een politieman mag daar wel gezien worden. Met zijn ‘haute couture’
cape van Pierre Cardin, is hij een modieuze verschijning en meer moet dat ook
niet zijn. Als koene Rode ridders, hoog gezeten in het zadel, overschouwen ze
de dagelijkse verkeersdrukte en kijken verveeld weg wanneer Albanese boefjes
proberen in de zakken van de toeristen te zitten. Neen, zij ergeren zich daar
niet aan, laat staan dat ze zich daarvoor op de begane grond zouden wagen. Zij
horen bij het decorum, zij zijn het decor. Voor snedige interventies zijn er de
‘special forces’ die in opgefokte Alfa Romeo’s en Ferrari’s door de straten
scheuren. Eénrichtingsverkeer wordt dan facultatief (en in hun zog mag men dat
ook ongestraft doen, zo deed ik het zelf ook eens).
Zouden er in Rome veel meer ongelukken zijn dan in Brussel?
Een ding weet ik wel zeker, daar zijn meer auto’s met builen en blutsen maar
veel minder stresstoestanden en hartinfarcten. Mensen van hier, doe eens een
schepje Romeins bloed in jullie adrenaline. En koop met Kerstmis eens zoals de
Romeinen een rood niemendalletje voor je geliefde. Rood, het kleurt nog schoner
op een wit lijf.
Minder staat meer wederzijds respect
Zouden we dat ook bij ons kunnen doen? Verkeersagenten terug
invoeren in plaats van al dat flitsgedoe? Dat het trager zou gaan? En dan? Nu
spoeden we ons van file naar file.
Het herinnert mij aan Houston, toen ik er een auto huurde en
zonder te weten een verkeersovertreding beging. Met een sirene werd ik tot
stilstand gedwongen. Die zwarte politieman was imposant, maar tegelijk ook zo
vriendelijk omdat ik een vreemdeling was die blijkbaar een regel overtreden had
zonder het te beseffen. Misschien zouden wij ook meer respect mogen hebben voor
de controlerende politiemannen. En omgekeerd zouden politiemannen wel wat
strenger mogen kijken maar tegelijk de overtreding op een menselijke manier
interpreteren in plaats van direct het ‘boekske’ boven te halen.
Ik herinner mij nog dat ik aan een slakkengangetje reed op
een bijna lege Highway 15 tussen San Diego en LA. Iedereen bleef er in zijn
rijstrook. Maar links of rechts voorbijsteken mag. Misschien toeval, maar ik
zag er geen enkele snelheidsduivel, hoewel Californië bekend staat als de meest
vrijgevochten staat. Zouden de Amerikanen misschien vroeger vertrekken in
plaats van te snel te rijden?
Minder staat meer persoonlijke verantwoordelijkheid
Begint (en eindigt) de verantwoordelijkheden van de overheid
niet met degelijke en goed onderhouden auto-, fietswegen en voetpaden te
voorzien? Met duidelijke signalisatie en eenvoudige verkeersregels? Mochten ze
dat doen in functie van de noden in plaats van dikke boeken vol regeltjes die
niemand leest maar toch verondersteld wordt te kennen, dan zouden ze een
waardevolle bijdrage geleverd hebben tot de verkeersveiligheid.
Is het ondenkbaar dat politici de moed zouden hebben om te
zeggen wat iedereen weet: dat verkeersonveiligheid en -ongevallen niets te
maken hebben met te weinig of verkeerde verkeersregels maar alles met het
toenemend ongepast en agressief gedrag van de automobilisten, motorrijders,
fietsers én voetgangers.
Zouden politici de moed kunnen opbrengen om minder maar
duidelijkere regels (minder staat) te voorzien en meer verantwoordelijkheid
voor de overtreder? Veel van de bestaande regels maken het verkeer nauwelijks
veiliger, alleen moeilijker. Ze zorgen vooral voor ergernis. Én voor een
onuitputtelijke stroom inkomsten die noodzakelijk zijn voor ‘meer staat’. Het
laatste weetje dat ik hoorde was de aankondiging dat er nu ook in Wallonië meer
dan duizend snelheidsmeters staan. Alleen zijn er meer dan zeshonderd waarop
men enkel de snelheid kan aflezen; rood wanneer men te rap rijdt, groen wanneer
men braaf is. Niks boete en geen inkomsten. Waarom kan dat ‘minder staat’ in
Vlaanderen niet.
Zou het niet veel efficiënter zijn – op langere termijn - om
de veroorzakers van de verkeersongevallen op te voeden. Maak een rijbewijs
moeilijker om krijgen. Niet enkel gebaseerd op de kennis van de verkeersregels,
maar pas na een degelijke praktijkervaring gedurende een langere periode. Er
bestaan veel concrete mogelijkheden en het zou de verkeersveiligheid zeker ten
goede komen. Waarom geen beperkingen voor ouderen die niet meer meekunnen in de
dagelijkse verkeersjungle?
Mensen die om actie roepen? Pak de overtreders aan in plaats
van nog maar eens iedereen te straffen met nieuwe beperkingen. Hardleerse
brokkenrijders vragen om op een afschrikwekkende manier aangepakt te worden.
Houd het menselijk voor wie eens over de schreef gaat. Zij zijn niet het
grootste probleem.
Dames en heren politici, stop nu eens om naar het pijpen te
dansen van mensen die in een staat van enorme emotionaliteit, gerechtigheid
eisen. U treft geen schuld, tenminste als u zou zorgen voor een degelijke
infrastructuur, een duidelijke signalisatie en verkeersregels voor
automobilisten, fietsers en voetgangers. Daar ligt nog een heel eind te gaan maar
alleen u kan dat. Daarom moet dat uw belangrijkste opdracht zijn.
Citaten van de week
Koen Meulenaere (Kaaiman in DT): Tot slot weer maar eens een
gouden tip van Kaaiman. U bevindt zich des avonds op een autostrade en wenst
150 per uur te rijden en toch niet geflitst te worden. Hoe te doen? Wel: u
rijdt een poosje 120, tot u in uw spiegel een BMW of Audi ziet komen
aanvliegen. Laat die passeren, en scheur er daarna achteraan op een afstand van
honderd meter. Staat er nu een toevallig toch functionerende paal of een mobiele
brigade, dan ziet u honderd meter voor u een witte lichtschicht door de donkere
lucht klieven en hebt u alle tijd om af te remmen. Daarna snel planché om die
geflitste Duitser weer in te halen.
DS Luc Huyse: Meer of minder overheid,
wordt dat niet de inzet van de verkiezingen op 25 mei? ‘Goh, men stelt het zo
voor natuurlijk. Straks wordt het kiezen tussen het model van de N-VA en de PS.
Maar dat kan wel eens een valse keuze zijn. Want kunnen ze dat nog wel, bakens
verzetten, zonder te botsen op mondiale en Europese muren? Vooral het fiscale
en budgettaire beleid is sterk uit de electorale arena gelicht. Daar zorgen de
Europese Raad, het IMF, de Wereldbank, de ratingbureaus en de grootbanken voor.
Om het met de woorden van de Bulgaarse intellectueel Ivan Krastev te zeggen:
“Kiezers kunnen gemakkelijker van regering veranderen dan van beleid”. Anders gelezen, ze zijn toch wel instaat om (via
de zesde staatshervorming) de versnippering van wat rest aan bevoegdheden ten
top te drijven.
Rik Van Cauwelaert (in DT): Eerder deze maand
organiseerde het Instituut voor Constitutioneel Recht van de KU Leuven een
colloquium over de zesde staatshervorming. (…) Een opgemerkte tussenkomst was
die van de jonge grondwetspecialist Stefan Sottiaux. De Leuvense docent vindt
dat een volgende staatshervorming noodzakelijk is omdat de
bevoegdheidsverdeling volkomen gefragmenteerd is en het federale niveau
onvoldoende gelegitimeerd. ‘Omdat’, zei Sottiaux, ‘de grendel-grondwet - met
haar paritaire ministerraad, taalgroepen, bijzondere meerderheden en
alarmbelprocedures - geleid heeft tot een uitholling van de beginselen van
evenredige vertegenwoordiging en meerderheidsbesluitvorming, in het voordeel
van de bescherming van de rechten van de Franstalige minderheid.’ De democratie
eist, volgens Sottiaux, dat de bevoegdheden van het federale niveau zoals dat
vandaag bestaat, naar de deelgebieden worden overgeheveld. Anders gelezen, de zesde staatshervorming is een draak van een
compromis. Daarover horen we nauwelijks iets bij Open VLD en sp.a. Alleen
CD&V blijft het obsessief een prestatie vinden.
Pjotr
Geen opmerkingen:
Een reactie posten