MEDIA
EN POLITIEK ANDERS GELEZEN
De manier waarop de federale Kamer van Volksvertegenwoordigers wordt
samengesteld, leidt tot scheeftrekkingen die niet alleen nadelig zijn voor de
grootste gemeenschap. Sommige partijen worden geweerd hoewel ze wel een zetel
zouden bekomen mocht voor hen dezelfde norm gelden als voor grotere partijen.
Voorbeeld: de PS heeft voor één zetel slechts 34.405 stemmen nodig, terwijl de
Franstalige partijen R.W.F en WALLONIE D’ABORD meer stemmen halen, maar geen
zetel krijgen. Tijd voor een andere lezing en democratischer oplossingen.
De
methode D’Hondt
Kiezers: Er waren 7.725.463
kiezers, waarvan 6.929.855 effectief hun stem uitbrachten. De 150 verkozen kamerleden
vertegenwoordigden samen 6.211.259 kiezers. 3.953.606 kiezers stemden op 7
Vlaamse partijen en 2.257653 kiezers stemden op 5 Franstalige partijen. Er zijn dus 63,7 % Vlaamse kiezers en
36,3 % Franstalige kiezers die effectief vertegenwoordigd zijn.
Daarnaast zijn er blanco en ongeldige stemmen (402.488) en ongeveer 315.000
kiezers die hun stem uitbrachten op een partij die niet vertegenwoordigd is in
het parlement. Daarvan zo’n 100.000 Vlamingen en 215.000 Franstaligen. Via de
formule D’hondt worden deze stemmen herverdeeld over de fracties die wel
zitting hebben.
Volksvertegenwoordigers: In het totaal zijn er 150 volksvertegenwoordigers die in theorie alle
Belgen vertegenwoordigen. Daarvan zijn er 88 Vlaamse vertegenwoordigers of 58
%, tegenover 62 Franstaligen of 42 %. Het verschil tussen het aantal kiezers
die vertegenwoordigd zijn en het aantal zetels is duidelijk scheefgetrokken:
met 63,7 % van de kiezers zijn er maar 58 % Vlaamse volksvertegenwoordigers.
Voor de Franstaligen partijen volstaan 36,3 % van de stemmen om 42 % van de
zetels te gekomen.
Bij het instellen van een kiesdrempel heeft men kiezers uitgesloten van
de parlementaire macht maar tegelijk heeft men deze stemmen (ge/mis)bruikt door
ze toe te kennen aan partijen die wel in de kamer vertegenwoordigd zijn volgens
een totaal arbitrair systeem. Niemand kan immers zeggen dat deze stemmers
inderdaad (in deze verhouding) ook zouden stemmen voor de partijen die deze
stemmen binnenrijven.
Een
democratischer verdeling
Alternatieve
berekeningsbasis: Om het aantal “verloren” stemmen toch een stem te
geven in het parlement dient men zowel voor de reststemmen van de partijen die
wel vertegenwoordigd zijn als de stemmen van deze die geen zetel haalden een
redelijke vertegenwoordiging te zoeken. Vooreerst is het democratischer om alle
blanco stemmen niet mee te tellen, vermits de kiezer doelbewust géén enkele
partij zijn goedkeuring gaf. Rekenen we daarbij de ongeldige stemmen dan waren
er voor de verkiezing van 2010, 6.527.367 geldige stemmen die in dit alternatief als basis dienen voor het
bepalen van het aantal stemmen per zetel. Voor 150 volksvertegenwoordigers zijn
er per zetel 43.515 stemmen nodig zijn.
De reststemmen: enerzijds
zijn er de reststemmen van partijen die in het parlement vertegenwoordigd zijn
(het overtal van een veelvoud van 43.515) en anderzijds de stemmen van partijen
die minder dan 43.515 stemmen haalden. Om de democratische rechten van deze
kleintjes (de niet vertegenwoordigde partijen) maximaal te respecteren, kan men
deze partijen de kans geven om zelf te beslissen naar welke partij in het parlement
hun stemmen gaan, of desgevallend niet willen dat andere partijen ermee gaan
lopen (te beschouwen als blanco stemmen).
Rekening houdend met deze alternatieve berekening zou het resultaat van
2010 er als volgt hebben uitgezien:
Partij
|
Aantal stemmen
|
Aantal zetels berekening
D’Hondt
|
Aantal zetels
alternatief
|
||
Vlaams Belang
|
506.697
|
12
|
11
|
||
Lijst De Decker
|
150.577
|
1
|
3
|
||
Open VLD
|
563.873
|
13
|
12
|
||
CD&V
|
707.986
|
17
|
16
|
||
sp.a
|
602.867
|
13
|
13
|
||
N-VA
|
1.135.617
|
27
|
26
|
||
Groen!
|
285.989
|
5
|
6
|
||
PVDA +
|
52.918
|
0
|
1
|
||
TOTAAL Vl
|
88
|
87
|
|||
PS
|
894.543
|
26
|
20
|
||
MR
|
605.617
|
18
|
13
|
||
CDH
|
360.441
|
9
|
8
|
||
Ecolo
|
313.047
|
8
|
7
|
||
Parti Populaire
|
84.005
|
1
|
1
|
||
TOTAAL Fr
|
62
|
49
|
Op basis van deze verdeling waarbij geen rekening wordt gehouden met de
stemmen van de niet vertegenwoordigde partijen zijn er dus slechts 136
volksvertegenwoordigers. Volkomen democratisch vermits deze partijen slechts
een deel van de bevolking vertegenwoordigen en op geen enkele democratische
manier aanspraak kunnen maken op de stemmen die ze niet kregen.
Het is vervolgens aan de niet vertegenwoordigde partijen om binnen een
vooraf bepaalde (korte) periode hun keuze te bepalen: ofwel geven ze hun
stemmen aan een partij die reeds zitting heeft in de Kamer (hun stemmen worden
bij het eventueel overschot gevoegd, waardoor ook deze nuttig worden), ofwel
vormen ze samen met andere niet vertegenwoordigde partijen een eigen fractie
mits ze ten minste het minimum aan stemmen (43.515) vertegenwoordigen, ofwel
verkiezen ze hun stemmen aan geen enkele partij te geven. Die laatste
mogelijkheid zal ook leiden tot minder zetels wat logisch is gezien er minder
kiezers vertegenwoordigd zijn in het parlement. Bij het overschrijden van de
vooropgestelde termijn vervallen deze stemmen automatisch.
Vermits alle partijen de kans krijgen om door samenwerking hun reststemmen
te valoriseren door deze samen te voegen met stemmen van niet vertegenwoordigde
partijen kan het verlies beperkt worden. Is er toch een verlies dan is dat het
gevolg van hun eigen onbekwaamheid om samen te werken en is een democratische prijs
hiervoor perfect op zijn plaats.
Nabeschouwingen
Uit dit summier onderzoek blijkt alvast dat de door J.L. Dehaene
aangeklaagde versnippering van het Vlaamse politieke landschap meer een rol
speelt in Wallonië dan in Vlaanderen. Dat is de oorzaak van de flinke bonus die
partijen zoals PS (+ 6 zetels) op een ondemocratische manier krijgen. Voor alle
Franstalige partijen samen gaat het om maar liefst 13 zetels!
Een variabel aantal volksvertegenwoordigers geeft meteen beter de
beperkte graad aan democratie weer in het parlement. Daarentegen zouden
bijkomende verkozenen, die niet door de partij worden herleid tot slaafse
uitvoerders, een stimulans zijn voor het parlementair debat.
Voor alles lijkt mij in dit alternatief het grote voordeel dat elke stem
evenveel waard is en de “grote partijen” niet langer op een arbitraire manier
gaan lopen met de stemmen van kleinere partijen. Dat de traditionele politieke
partijen het huidig systeem inclusief de creatie van niet vertegenwoordigde
"tweederangsburgers"dulden is alleen al daarom niet netjes.
Citaten
van de week
Bruno Tobback(sp.a in dS):
‘Neem nu de belastingdruk in ons land. Die zou te hoog zijn. Maar als je begint
na te rekenen wat je daar allemaal voor terugkrijgt, dan moet je dat toch
relativeren. Nog een andere platitude waar te weinig kritische vragen over
worden gesteld: dat wij niet alleen de hoogste lasten hebben, maar ook de
laagste pensioenen. Dat is ook nonsens. Als je dat vergelijkt met de rest van
Europa, zijn onze gepensioneerden er het beste aan toe. De meesten zijn
eigenaar van hun woning, dankzij onze gezondheidszorg hoeven ze zich niet voor
een fortuin te laten verzekeren, we hebben thuiszorg en betaalbare
rusthuizen...” Anders gelezen, is dit
een uitnodiging om eens na te gaan wat de staat met het vele geld al of niet
moet doen. Dat de eigenaars van huizen er zelf voor gewerkt hebben en dus geen
verdienste is van de staat, past blijkbaar niet in zijn denkwereld.
Gerolf Annemans (VB in dS):
“Er zijn nog altijd politici die mij geen hand geven. Dat vind ik stuitend. Er
zitten in Vlaams Belang zoveel lieve, brave mensen die geen vlieg kwaad doen.
Ook als intellectueel vind ik die status als paria erg droef. Wij proberen
politieke ideeën in de markt te zetten en worden als een vod weggegooid. En dan
heb ik het niet eens over mijzelf, ik wil niet klagen, maar over die vele
Vlaams Belangers die niet meetellen. Op menselijk vlak doet dat soms pijn. (…)
Ik heb daar persoonlijk altijd op gelet, en in de mate dat de partij ooit
aanleiding heeft gegeven om te denken dat wij het op mensen gemunt hadden, moet
ik mij daarvoor verontschuldigen. Het is een tijd van verontschuldigingen, dus
ik wil dat gerust doen, on the record , schrijf dat maar op. Ik wil de
voorzitter zijn die de bladzijde omdraait en tegen alle leden van de partij
zegt dat wij tegen andere partijen strijden, niet tegen mensen, niet tegen
vreemdelingen.”
Pjotr
Anders Gelezen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten