MEDIA
EN POLITIEK ANDERS GELEZEN
Kroatische
generaals vrijgesproken
(diverse kranten) Vijf rechters van de
beroepskamer van het Joegoslavië-tribunaal kwamen met drie stemmen tegen twee
tot de conclusie dat de veroordeling van de twee Kroatische generaals Gotovina
en Markac onterecht was. (…) De Kroatische premier, Zoran Milanovic, sprak van
“een belangrijk moment voor Kroatië”. Vesna Skare Ozbolt, Tudjmans juridische
adviseur tot diens dood in 1999, zei dat het recht heeft gezegevierd. “Dit
corrigeert alle foute dingen die over onze gerechtvaardigde oorlog zijn gezegd.
Dit is het bewijs dat er geen etnische zuiveringen in Kroatië hebben
plaatsgevonden en dat het allemaal leugens waren.”
Waarschijnlijk zullen veel
internationale waarnemers, vertrouwd met wat toen gebeurde in de Balkan,
verbaasd hebben opgekeken van dit verdict. Zelf heb ik met eigen ogen de schade
gezien die de zuiveringsoperaties van het Kroatisch leger in de regio Knin –
Sinj hebben aangericht. Voor een goed begrip moet men onderscheid maken tussen
de onvermijdelijke oorlogsschade als gevolg van de gevechten en de schade die
moedwillig werd aangericht aan de woningen van onschuldige Serviërs die
verdreven werden uit hun huizen en tot op vandaag niet kunnen terugkeren.
Vooral wegens de blijvende hatelijke houding van de lokale Kroatische
bevolking. Een etnische deportatie ingegeven door haatgevoelens die vandaag
blijkbaar nog even levendig zijn als toen. Zo moet men de vreugdekreten in
Zagreb om de vrijlating van beide generaals lezen en begrijpen.
Congo
N-VA wil dat Reynders open kaart speelt
over Oost-Congo. De oorzaken van de instabiliteit in Oost-Congo zijn niet
alleen te zoeken bij buurlanden Rwanda en Oeganda, maar ook in Congo zelf, zegt
N-VA-kamerlid Peter Luyckx in dS. Het herinnert mij aan mijn (enige) interview
voor het VRT-nieuws naar aanleiding van de genocide in Rwanda (1994). Blijkbaar
was bij iemand van de VRT mijn naam als stafchef in Kismayo, Somalië, blijven
hangen. In dit lang interview wees ik op de enorme problemen die een
volksverhuizing met zich zou meebrengen. Niet alleen een nachtmerrie voor
humanitaire hulporganisaties maar ook een onvermijdelijk drama door de
politieke instabiliteit die erdoor ontstond: de botsingen tussen de lokale
bevolking en de gewapende bendes die samen met de vluchtelingen de grens
overstaken. Het gevecht om te overleven, denk maar aan de besmettelijke ziektes
die zich snel verspreidden zonder onderscheid tussen de lokale bevolking en de
vluchtelingen. Maar vooral de natuurlijke rijkdommen waren in Oost-Congo een
reden voor het voortduren van een ontmenselijkte strijd om rijkdom; een ware
geseling in plaats van een zegening. Dat het weerzinwekkende van de genocide in
Rwanda nog zou voorbijgestoken worden door het nu reeds bijna twintig jaar
durende conflict is niet alleen een bittere vaststelling, het werpt vooral de
vraag op wat de wereldgemeenschap daar eigenlijk deed sinds haar aanwezigheid
(MONUC, de Missie van de Verenigde Naties in Congo) vanaf 1999? Heeft het zin
om enkel toe te kijken of in het beste geval nog erger te voorkomen? Waarom is
de omvangrijkste missie ooit in Afrika zo machteloos?
Waar zit de zo geprezen Belgische
expertise om op die fundamentele vragen een zinnig antwoord te geven? Even
herinneren aan de conclusies van de Rwanda-commissie over de rol van de
Belgische diplomatie en de dood van de 10 paracommando’s te Kigali: In plaats
van mea culpa te slaan omdat we niet gebleven waren om de genocide in de kiem
te smoren en zo de “spillover” (het uitdeinen van een intern Rwandees conflict
tot een uitzichtloos regionaal conflict) te voorkomen, besloot de commissie
onder leiding van Guy Verhofstadt dat we in de toekomst beter geen militairen
meer zouden inzetten in de oude koloniale gebieden. Van enige politieke
verantwoordelijkheid was er geen sprake, want zo belangrijk is een genocide in
het verre buitenland nu ook weer niet.
Defensie, verlengstuk van de diplomatie
Defensie als instrument van onze
buitenlandse politiek is blijkbaar niet meer geloofwaardig. Dat is althans de
conclusie van een groep (?) “hoger officieren”. Daarbij nemen ze zowel defensieminister
Pieter De Crem als zijn voorgangers op de korrel. Geen blijde boodschap, maar
dat de defensieminister klacht neerlegt tegen onbekenden, gaat voorbij aan de
inhoud van deze studie. Overigens groeit de twijfel over de ware herkomst van
deze studie. De aangehaalde argumenten zijn geen nieuws voor ingewijden en er
valt zelfs over te discussiëren. Dat defensie in verhouding tot andere landen
financieel karig bedeeld wordt, klopt. Maar dat is een politieke keuze waarmee
militairen moeten (leren) leven. Over het personeel en het materieel levert de
studie weinig nieuws op en geeft ze geen verklaringen, laat staan antwoorden.
Verouderd “zwaar”materieel – o.a. tanks
– werd inderdaad niet vervangen toen het normaal had moeten gebeuren. Dat was
in de periode van de Paarse regering met Flahaut als defensieminister. Er werd
– in samenwerking met de defensiestaf - geopteerd voor lichter materieel dat
met vliegtuigen kon vervoerd worden naar verafgelegen inzetgebieden. Een
politieke keuze die achteraf niet zo fout bleek want nu beschikken onze troepen
in Afghanistan ten minste over veel beter en betrouwbaarder materieel dan
indertijd in Somalië en Rwanda. Terecht is de kritiek dat de aangekochte
aantallen geen rekening houden met een noodzakelijke operationele en logistieke
reserve. Deze militair-technisch kortzichtige besluitvorming wordt er niet
beter op door de vervanging van versleten materieel of investeringen in beter
aangepast materieel opnieuw uit te stellen.
Over het personeel – het belangrijkste probleem – bevestigt deze
studie wat al lang bekend is: te veel oude niet operationele militairen in
deels overbodige structuren en te weinig jonge mensen voor de operationele
eenheden. Ook hier blijft de studie steken in weliswaar onderbouwde
vaststellingen doch lezen we niets over mogelijk oplossingen. In een beknopte
vergelijkende studie stelde ik reeds in 1998 vast dat in België de verhouding
militairen/bevolking veel hoger lag dan in ander landen. Begrijpelijk dat het
moeilijk is om zoveel volk te rekruteren, temeer omdat België als natiestaat
faalde en het patriottisme op een heel laag pitje brandt. Op basis van dit
kwantitatief criterium zou de getalsterkte kunnen dalen tot grosso mode 27.000.
Daardoor zou het beschikbaar budget per soldaat (een kwalitatief criterium dat
niet gehanteerd wordt hoewel veel relevanter dan het gebruikte criterium, nl.
het aandeel van het BBP voor defensie). Helaas was en is defensie altijd een
onderdeel van een socialistisch geïnspireerde tewerkstellingspolitiek in plaats
van de uitdrukking van een militair-technische behoefte. Dat geldt trouwens bij
uitbreiding voor heel wat Europese landen.
De personeelspolitiek loopt dus reeds decennia mank en ondanks een
permanente afslanking blijft het probleem bestaan. De reden is eenvoudig: men
weigert het fundamentele probleem te erkennen, namelijk dat het levenslange
ambtenarenstatuut niet aangepast is voor militairen waarvan de core business
fysiek te zware eisen stelt. Slechts wanneer men deze contradictie in leeftijd
wil aanvaarden zal een noodzakelijke verandering ook mogelijk worden. Moet het
statuut daarom op de schop? Neen, want dat is inderdaad utopie in dit
Belgenlandje. Het is ook niet nodig voor wie creatief wil denken. Het absurde
van deze studie die De Crem zo zwaar op de maag ligt, is dat ze het bewijs in
het ongerijmde is van de scheefgetrokken personeelssituatie. In Evere zijn er
veel te veel hogere officieren die tijd te veel hebben en zich onledig houden
met studies, zoals deze, die enkel nog voor de media “nieuws” zijn. Jammer dat
er ook op het kabinet van De Crem blijkbaar te weinig creativiteit aanwezig is
om haalbare alternatieven uit te denken. Misschien dat de partij die
verandering wil zich eens over dit probleem wil ontfermen. Al was het maar om
te bewijzen dat ze wel “kennis” in huis heeft.
Betaalde defensie de factuur voor Verhofstadts EU ambities?
Anders gelezen zijn er alvast duidelijke aanwijzingen.
Ergerlijk is dat de paarse regering indertijd, ondanks de financiële dwangbuis, de militaire autoriteiten dwong om helikopters aan te kopen die, volgens een luchtmachtgeneraal, defensie noch in aantal, noch in kwaliteit rendabel kan gebruiken. Meer zelfs, volgens de studie en bevestigd door een ander generaal, werden nooit helikopters gevraagd. De aankoop van de NH90 helikopter diende duidelijk andere dan militaire doelen. Eens anders lezen.
Ergerlijk is dat de paarse regering indertijd, ondanks de financiële dwangbuis, de militaire autoriteiten dwong om helikopters aan te kopen die, volgens een luchtmachtgeneraal, defensie noch in aantal, noch in kwaliteit rendabel kan gebruiken. Meer zelfs, volgens de studie en bevestigd door een ander generaal, werden nooit helikopters gevraagd. De aankoop van de NH90 helikopter diende duidelijk andere dan militaire doelen. Eens anders lezen.
De helikopteraankoop omvat 8 exemplaren
NH90 onderverdeeld in drie verschillende versies, voor drie verschillende
opdrachten. Voor de Marinecomponente werden twee
exemplaren gekocht voor de Nederlandse “occasiefregatten”. Helaas is het vliegdek
en de loods voor de Heli’s op deze fregatten te klein (enkel geschikt voor de
Lynkx) en moeten deze fregatten dus eerst aangepast worden op kosten van
defensie. Dit is Belgisch goed bestuur! Voor de Luchtcomponente werden drie
heli’s voorzien voor de “Search and Rescue role”. Overbodig want dit is geen
militaire opdracht en kan evengoed uitbesteed worden aan Noordzee Helikopters
in Oostende. Het enige dat zou wegvallen zou de “Combat Search and Rescue”
zijn, waarvoor het beperkt aantal toch niet volstaat. De Landcomponente krijgt
de overige heli’s, drie stuks, als“medium range transport helicopter”. Totaal
onvoldoende in aantal, en voor opdrachten waarvoor de Chinook veel beter
geschikt is. Het is alsof men een 3.5T truck koopt, om nu eens een brief te
posten, nadien ingezet te worden als brandweertruck of dienst te doen als taxi
voor het vervoer van VIP.
Minstens 300 miljoen euro weggesmeten
geld voor “Een Rolls Royce om naar de kruidenier om de hoek te gaan” dixit de
auteur(s) van de studie. Wie daarvan beter werd? In elk geval niet de
Landcomponente gezien het geld voorzien was voor de aankoop van voertuigen.
Voor deze overheveling werd volgens militaire bronnen luchtmachtgeneraal en
Chef Defensiestaf Van Daele beloond met een verlengd verblijf als chefstaf. De politieke beslissing voor de aankoop
kwam ditmaal niet van Flahaut maar van Verhofstadt die persoonlijk de legerstaf
dwong om deze helikopters aan te kopen,“zo niet zou hij ook de andere aankopen
blokkeren”, aldus een op het overleg aanwezige generaal. Dat Verhofstadt
daarenboven de keuze “oriënteerde” naar de NH90, heeft volgens een gewezen
luchtmachtgeneraal een zeer eenvoudige reden: “Omdat Verhofstadt de Fransen zijn kandidatuur
voor de post van voorzitter van de Europese Commissie zouden steunen. Hij had
die reeds toegezegd gekregen, maar wilde toch geen risico nemen. Toen hij samen
met Leterme de Show van Le Bourget bezocht (maar wel in twee aparte delegaties)
wilde hij enkel Eurocopter bezoeken en de NH90, alhoewel er dus een
aankoopprocedure liep. De concurrenten wilde hij zelfs niet zien. Na het bezoek
vroeg hij trouwens om onmiddellijk naar Matignon te gaan, om zijn
geloofsbrieven te overhandigen aan De Villepin die toen net Eerste Minister
was. Verhofstadt was het eerste staatshoofd dat een ontmoeting had met De
Villepin. En het ging dus niet omdat de Belgische industrie
dit nodig had, want dank zij Flahaut en Verhofstadt werden er door België géén
enkele verplichting tot economische return gevraagd, wat andere kopers wel
vroegen. En de minister van economie, Verwilghen, kon van Verhofstadt de pot
op, als hij maar de Fransen kon overtuigen dat het dank zij hem was dat die
(helikopters) er kwamen.” Einde citaat. Deze affaire deed mij – zonder enige concrete
aanwijzing – eraan denken dat Flahaut wellicht als pasmunt voor het
eigengereide optreden van Verhofstadt op zijn beurt Defensie kon opzadelen met
kanonnen van het ongebruikelijk 90 mm kaliber dat heel toevallig vooral de Waals-Brabantse
munitieleverancier goed uitkwam. Defensie dubbel genaaid? Neen, nog erger,
vermits De Crem (wel begrijpelijk) besliste om die nieuwe voertuigen met 90 mm
kanon direct in het uitstalraam “for sale – good price” te zetten. Dat onze
kwaliteitsmedia over heel deze controversiële besluitvorming niets wisten of
schreven bewijst eens te meer dat ze tekortschieten in hun opdracht als
kritische “Vierde Macht”; als bewaker van het algemeen belang. Maar het is nooit te laat om dit verder uit te spitten!
Uitspraak van de week
Guy Verhofstadt, Europees parlement: Nigel
Farage van UKIP trok alle registers open, maar hij kreeg fors tegengas van
liberaal fractieleider Guy Verhofstadt. “De grootste verspilling, dat is uw
salaris”, wierp hij Farage voor de voeten. Anders
gelezen: hoeveel helikopters zou Farage al gekost hebben?
Jos Vaessen in madeinlimburg.be: “Geef
eens één reden waarom iemand nog in België zou investeren. Ik geef u de mijne:
omdat ik Belg ben. Dat is toch wel de stomste reden die er bestaat, niet? Of
nog een stomme reden: omdat ik niet graag reis. En omdat ik niet graag mijn
vrouw alleen laat. Allemaal irrationele overwegingen. Het wordt moeilijk in
België. Het is zo jammer dat de Wetstraat zich dat niet realiseert.”
Joëlle Milquet(Knack online):
"Er is geen sprake van het sociaal overleg in de feiten te schrappen. De
regering kan niet alles opleggen". Anders
gelezen: blijkbaar komt het Milquet en alle Belgische beleidsmakers goed uit
dat onverkozen drukkingsgroepen het beleid inhoudelijk bepalen. Als er één
positief punt zit in het begrotingsresultaat dan wel dat eindelijk de politici
zelf eens beslisten. Maar toegegeven, het is cosmetica die vooral moet dienen
om het probleem van de loonkosten voorbij de verkiezingen van 2014 te tillen.
Seymour Hersh (dS): “Het stikt van de
amorele, halfcriminele politici wier enige zorg het is om toch maar herverkozen
te raken. Ze zijn niet gek, het zijn politieke dieren. In de vijftig jaar dat
ik journalist ben, heb ik gesproken met eindeloos veel misdadigers,
massamoordenaars, corrupte politici, noem maar op. En werkelijk niet één dacht
van zichzelf dat hij iets verkeerds deed.”
Pjotr
Anders gelezen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten