MEDIA EN POLITIEK ANDERS GELEZEN
Jan Jambon, N-VA-minister van Binnenlandse Zaken op bezoek
bij de Cercle de Wallonie, vond dat
het tijd werd om opnieuw een ei te leggen. Het was al van de vorige meimaand
(verkiezingstijd) dat hij zijn laatste ei legde. Eens dieper graven.
Nadat Jambon in verkiezingstijd ook al het Vlaams electoraat op het verkeerde been zette (werklozen hun huis afnemen), is een nieuw communicatie-incident zeker geen “#Helfie”. Voor het communicatieteam van N-VA is er dit jaar hopelijk maar één meimaand.
Pjotr
Volgens Christophe Leroy, journalist van het
magazine Le VIF (7 mei), verklaarde Jan Jambon voor de Cerlce de Wallonie het volgende:
On doit sécuriser cette politique de
centre-droit dans la Belgique si c'est possible, mais dans la Flandre si
nécessaire. Notre but n'est pas de changer la Constitution. Le but est
d'améliorer le bien-être de nos enfants et petits-enfants. La réforme de l'Etat
n'est qu'un moyen pour y parvenir." Interrogé sur le maintien futur du programme communautaire de la N-VA si
les transferts financiers Nord-Sud venaient à cesser d'ici quelques années, le
nationaliste flamand a répliqué : "Les
transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas."
Deze
uitspraak van Jambon, bevat twee
interessante elementen:
Vertaald naar het toekomstig regeringsbeleid begrijpen we
dat de voortzetting van het actuele centrumrechtse federaal beleid moet verder
gezet worden. Pas wanneer dat niet kan moet Vlaanderen zijn eigen beleid kunnen
voeren (zonder daarvoor de grondwet te veranderen?). Of anders
gelezen, communautaire eisen zijn niet aan de orde wanneer het huidig federaal
beleid met N-VA kan verdergezet worden.
Het
tweede idee is dat N-VA geen graten ziet in de transfers, maar deze wel nuttig
zijn voor het communautair electoraal discours.
Bij N-VA was de eerste reactie nogal verward.
Deed hij het of deed hij het niet? Daarom vroegen we journalist, Christophe
Leroy van LeVif of zijn bericht wel klopte. Zijn reactie was duidelijk: “Malheureusement pour la N-VA, j’ai effectivement enregistré
intégralement l’intervention de M. Jambon, dans lequel cette phrase est bel et
bien prononcée, sans aucune coupure dans l’énoncé tel qu’il a été écrit. Il n’y
a donc aucune « invention » de la rédaction concernant tous les
passages évoqués par M. Jambon ce soir-là.»
Hij nam dus alles op en om mij te overtuigen stuurde hij mij
de opname zodat ik die zelf kon controleren. Daarenboven liet hij op mijn vraag
nadien (14/05) nog weten dat de woordvoerder van minister Jambon gevraagd had om
schrapping van deze passage met de belofte dat de N-VA-boycot tegen Le Vif zou
opgeheven worden. Het is dus meer dan waarschijnlijk dat Jambon pas nadat Le
Vif geweigerd had, ook intern toegegeven heeft dat hij deze woorden
uitgesproken had.
Gevraagd naar de juiste lezing van Jambons uitspraken
verduidelijkte N-VA-woordvoerder Joachim Pohlmann deze als volgt: “Bedoelde Jan Jambon daarmee dat de transfers alleen maar
een marketing-truc zijn? Nee. Hij doelde er op dat de transfers ons natuurlijk
helpen om aan te tonen dat enorme constructiefouten in het Belgische systeem
zitten. De transfers zijn een symptoom van een veel groter probleem. En dat
zijn de staatsstructuren. Maar door de transfers wordt dat probleem wel
tastbaar en concreet voor de Vlamingen. Willen wij dat structureel oplossen,
moeten wij naar een confederaal systeem gaan, waarbij de deelstaten zelf de
volledige fiscale autonomie hebben, en er een transparant en tijdelijk
solidariteitsmechanisme is. Jan Jambon benadrukte tevens dat indien de
transfers omgekeerd mochten verlopen, hij zich daar ook zou tegen verzetten.
Ieder moet zijn eigen potje koken.” Hij betreurde deze uitspraak wel:
‘Jan heeft zich zeer ongelukkig uitgedrukt in het Frans. Lost in translation,
zoals dat in het Engels heet.’ Waarvan
akte.
Nadat Jambon in verkiezingstijd ook al het Vlaams electoraat op het verkeerde been zette (werklozen hun huis afnemen), is een nieuw communicatie-incident zeker geen “#Helfie”. Voor het communicatieteam van N-VA is er dit jaar hopelijk maar één meimaand.
Niettemin lijkt het al te
kort door de bocht om – zoals Doorbraak schrijft - hier opnieuw over een
partijbocht te spreken, wat eerder wel het geval was met de ‘bocht van Bracke’.
Maar dat het Vlaamsgezinde electoraat blijkbaar wantrouwig is en dergelijke
uitschuivers (?) niet kan appreciëren, zou de N-VA-top wel ernstig mogen nemen.
Terwijl andere media
vooral focussen op de uitspraken in verband met de transfers, lijkt mij de
eerste boodschap veel belangrijker, namelijk dat de voortzetting (dus na 2019)
van een centrumrechts beleid ook al volstaat voor N-VA. Deze uitspraak spoort
overigens met een eerdere verklaring door Sander Loones, ondervoorzitter N-VA,
die tijdens een interview voor RTL voorhield dat zorgen voor een goed beleid
voor de mensen het doel is, niet het splitsen van het land (opgetekend door
Mark Grammens in ’t Pallieterke nr 19).
Tussen cholera en pest
Dat het regeringswerk niet vlot loopt, valt ondanks de huidige
rustige periode nog moeilijk te verbergen. CD&V zit dan wel in de regering,
maar door het opofferen van de Zestien ten voordele van Marianne Thyssen in de
Europese Commissie, heeft de partij eigenlijk gekozen voor de oppositie binnen
de regering. De gepasseerde ‘premier’ maar zeer wendbare Kris Peeters had aanvankelijk
moeite om te vervellen tot de staatsman met een sociaal gelaat. Alomtegenwoordige
aanwezigheid in de media helpt alvast om N-VA pijn te doen. Deze ongezonde
situatie zal, ondanks alle ontkenningen en ‘good news’ berichten, een blijvende
kopzorg zijn voor De Wever die zichzelf opsloot op ’t Schoon Verdiep’.
De analyse werd reeds lang gemaakt: nog eens in de oppositie
gaan was voor N-VA moeilijk na de zeer goede verkiezingsuitslag. Kiezen tussen
cholera en de pest. Deelnemen betekende dat De Wever als beloning niet rond
zijn ‘Nationalisten van de harde lijn’ kon bij de verdeling van de ministeriële
functies. Dat de nieuwkomers uiteraard weinig of geen beleidservaring hadden en
enkelen gedropt werden in departementen waar ze vooraf weinig voeling mee
hadden, helpt ook al niet. Maar het is niet allemaal kommer en kwel. Zo doen
enkele N-VA-excellenties, waaronder Theo Francken als staatsecretaris voor
immigratie, het goed. Maar geschenken zullen ze niet krijgen. Dat ondervond
minister Steven Vandeput onlangs nog. Hij presenteerde een interessante
geostrategische toekomstvisie voor defensie, maar voor de invulling ervan kreeg
hij nul op het rekest. Terug naar af, waardoor er voor defensie weinig hoop is
op een verbetering ten gronde.
Kan een partij zonder beweging?
Met het aan de kant schuiven van de communautaire agenda nam
De Wever een risico. Zoals ik schreef ‘in tempore non suspecto’ - N-VA,
van beweging naar regeringspartij - is het zeer moeilijk om van een
beweging te vervellen tot een Belgische beleidspartij. N-VA mag dan al volgens
de partijtop surfen op een politiek ‘rechts Vlaanderen’, het belangrijkste
bindmiddel voor een stabiel N-VA electoraat dat zowel uit linkse als rechtse
kiezers bestaat, is nog altijd de Vlaamsgezinde beweging. Daarmee bedoelen we
het overgrote deel van de Vlaamse beweging dat afstand genomen heeft van de
gemaakte historische fouten.
N-VA als beleidspartij zonder een
Vlaamsgezinde beweging is net als een traditionele partij zonder middenveld.
Daar tegenover is de uitschuiver van Jan Jambon over de
transfers slechts een futiliteit.
Pjotr
Geen opmerkingen:
Een reactie posten