MEDIA EN POLITIEK ANDERS
GELEZEN
Rerum Novarum is
voor de christelijke zuil wat De Dag van de Arbeid op 1 mei is voor de
socialistische zuil. Twee zuilen, ideologisch gescheiden maar wel met dezelfde
opdrachten en doelstellingen. In dS verscheen op 10 mei een commentaar van Bart
Brinckman over het ACW waarin hij verwijst naar de historisch gegroeide situatie
waar de politiek toeliet dat de zuilen (het middenveld) heel veel macht
verwierven. Onder meer voor de uitvoering van publieke taken die vandaag door
critici in vraag gesteld worden. Het debacle van DEXIA waarbij het ACW
meestapte in een financieel avontuur en er bekaaid van af kwam, maar minder erg
dan andere betrokkenen. De financiële maar vooral ook de morele kater zal nog een
tijdje nawerken. Eens anders lezen.
Bezinning
Dexia is - hoe erg
ook - een voorbijgaand accident. De vragen omtrent de bestaansreden van een
overkoepelende organisatie zoals het ACW en de vragen over de publieke taken
van de vakbonden en mutualiteiten zullen vanaf nu niet meer verdwijnen tot er
duidelijkheid komt. Ook Rik Van Cauwelaert stelde recent hieromtrent vragen in
De Tijd en betwijfelt of een verstaatsing wel beter zou zijn. Daarom eens een
andere invalshoek kiezen, uitgaande van concrete voorbeelden.
Voorbeeld 1: De
echtgenote van mijn buurman (aan zee) had een rolstoel nodig en toen ik hem
verwees naar de thuiszorgwinkel van de CM te Oostende, bekende hij lid te zijn
van de liberale ziekenkas en daarom naar Brugge diende te rijden om een
rolstoel te gaan halen (en nadien terug te brengen). Dit voorbeeld is er één
uit vele waaruit blijkt dat de dienstverlening niet voor iedereen dezelfde is. Zoiets
doet toch vragen rijzen of niet? Waarom kunnen patiënten omwille van een
ideologisch gescheiden (publieke) dienstverlening niet overal terecht? Welke
argumenten hebben ideologische mutualiteiten – waarvan we gezien hun sociale
bekommernis mogen verwachten dat ze in de eerste plaats denken aan hun
klanten/patiënten - om deze ongelijkheid in stand te houden? Wordt het niet
stilaan tijd om deze historisch gegroeide scheiding op basis van een ideologie
te stoppen?
Voorbeeld 2: Het
ACW verkoos recentelijk nog om zich te distantiëren van bepaalde partijen en hun
kennis enkel te delen met “bevriende partijen”. Nochtans heeft in een
parlementaire democratie het parlement de exclusieve macht om nieuwe wetgeving
goed of af te keuren. Hier past het ACW het aloude gezegde toe “kennis is
macht”. Macht om een deel van het parlement de kennis – over publieke taken -
te ontzeggen rijmt echter niet met de werkwijze van een hoogstaande morele
autoriteit, integendeel het voedt wantrouwen en wordt geassocieerd met het
achterbakse lobbywerk van groepen die hun visie willen laten voorgaan op het
algemeen belang. Zou het niet eerlijker zijn om elke volksvertegenwoordiger, ongeacht zijn/haar
ideologische en maatschappelijke visie, toegang te geven tot dezelfde informatie
(kennis) vooraleer wetten goed of af te keuren. Immers, ook de op maat gemaakte
wetgeving is niet enkel geldig voor de leden van het ACW maar voor alle
burgers. Een middenveld dat het moet hebben van “dom houden” is verkeerd bezig.
Voorbeeld 3: Het
ACW claimt politieke macht op basis van haar groot aantal leden. De CM, met
meer dan één miljoen leden, is inderdaad een politiek (electoraal) argument dat
kan tellen. Maar heeft men ooit gevraagd of deze CM leden (die meestal van
thuis uit lid werden en dit blijven omwille van de goede dienstverlening), zich
ook vinden in de acties van bij voorbeeld het ACV of het UNIZO? Kan het ACW
zich beroepen op dit groot aantal leden voor alles wat ze bedisselt in de
coulissen van de macht? Voor het uitsluiten van een partij waarvoor een
toenemend aantal leden wel respect en sympathie hebben? Alvast niet in mijn
naam.
Voorbeeld 4: Het
ACW werpt zich op als dé verdediger van
het sociale middenveld. Maar zouden de christelijke deelorganisaties,
waarin de talrijke vrijwilligers actief zijn, dezelfde diensten niet kunnen aanbieden
zonder een overkoepelende organisatie? Alleen zouden ze minder politieke macht
hebben en daar is het om te doen, zoals een ACW-gezinde mij onlangs nog heel
expliciet bevestigde. Macht en geld dat, volgens een fiscalist mij onlangs nog
verzekerde, nog steeds op rekeningen staat in Zwitserland. Is dat niet in
strijd met transparant bestuur en koosjer beheer van publieke middelen?
Vakbonden en communautaire reflexen
In “Over oude en
nieuwe zaken” merkt Rik Van Cauwelaert in DT fijntjes op dat men uithaalt naar het
ultrarechtse N-VA, maar voor het gemak vergeet dat ze een regering steunen met
ultrarechtse leden zoals Didier Reynders. Hij ontwaart zelfs een aspect dat
weinig aandacht krijgt in de media: “De communautaire kloof binnen de twee grote
vakbonden was al overduidelijk in 2008. Toen bleven de Franstalige kameraden en
vrienden, ook de MOC- en CSC-kopstukken, ostentatief weg van de gezamenlijke
bijeenkomst georganiseerd door ABVV en ACV, omdat 1 mei dat jaar samenviel met
Rerum Novarum. De christelijke vakbond heeft het altijd al moeilijk gehad met
de staatshervormingen van de jongste decennia en met de
bevoegdheidsoverdrachten die daarmee gepaard gingen. Daarom ook weigert het ACV
mee te werken aan een herstelbeleid op maat van Vlaanderen. En dat is vreemd.
Want Vlaanderen, dat 80 procent van de Belgische uitvoer voor zijn rekening
neemt, ligt centraal in de Europese megaregio Amsterdam-Antwerpen-Brussel, de
economische motor van de Europese Unie, en vormt mee de kennisdriehoek
Eindhoven-Leuven-Aken, een van de Europese toptechnologieregio's. Het
economisch herstel van het federale koninkrijk moet noodgedwongen vanuit de
Vlaamse regio worden aangezwengeld.”
Brussel wacht op geld
In LLB maken
Brusselse politici zich zorgen omdat een deel van de financiering van Brussel
(61 miljoen euro), deeltje van de communautaire prijs, wel eens niet tijdig
gestemd raakt en hun begroting 2013 met een bijkomend gat zit van 61 miljoen
euro. Compensaties voor pendelaars die in Brussel werken brengen 13 miljoen
euro op maar van stemrecht voor deze pendelaars? Taxation without
representation.
Citaten van de week
Frank Vanden broucke
in dS: “De Vlaamse overheid zal na de staatshervorming, tegen pakweg 2015, de
beleidsverantwoordelijkheid over de dienstencheques toegewezen krijgen. ‘Het is
dus dringend tijd om een eigen Vlaamse visie en aanpak uit te werken. Hij toont
zich daarbij niet optimistisch. Die regionalisering moet grondig voorbereid
worden. Daar is helaas weinig van te merken. Ook financieel schuilt er een
flinke adder onder het gras: De regio’s zullen de kosten moeten dragen, maar de
terugverdieneffecten zijn voor de federale schatkist.”
Dauginet (fiscaal
topexpert in DT over hogere belastingen op bedrijven die hun activiteiten
stopzetten): “Minister Geens probeert dit verhaal te verkopen zonder dat iemand er
wat van begrijpt. Want om de impact van de belastingverhoging op de
liquidatiebonus te vatten, moet je al gespecialiseerd zijn. Ik verwachtte dus
wel kritiek van de gespecialiseerde fiscale pers. Maar er is geen letter over
geschreven. Waarom? Omdat Geens de fiscale pers heeft opgekocht. Er zijn maar
twee actualiteitsbladen die over fiscaliteit publiceren: Fiscale Actualiteit en
Fiscoloog. In het eerste blad zijn de sterkhouders een advocaat bij Eubelius en
de kabinetschef van staatssecretaris John Crombez (sp.a). Deze week raakte ook
nog eens bekend dat de hoofdredacteur van Fiscoloog (Jan Van Dyck, red.) is
benoemd tot adjunct-kabinetschef van Geens. Hij heeft botweg de fiscale pers
opgekocht. Zelfs Stalin zou deze zet nooit bedacht hebben.” Minister Geens
kreeg in een ander artikel in DT wel steun voor deze maatregel van het Brussels
fiscalistenbureau Van Heeswijck, Dumont & Sablon. Anders gelezen, wat moet een doorsnee man daarvan denken?
Michel Maus (VUB fiscalist in Knack): Elke fiscalist zal immers kunnen bevestigen
dat de proportionele sanctie voor gewone keuterfraude van de doorsnee
horeca-uitbater of aannemer vaak veel hoger is dan de percentages die nu aan
Omega Diamonds werden opgelegd. Elke fiscaal-advocaat zal evenzeer kunnen
getuigen dat het parket ook in simpele huis-, tuin- en keukenfraude vaak tot
effectieve vervolging overgaat en dit zelfs na een fiscale regularisatie.
Indien men thans echte ernstige en georganiseerde fraudes afhandelt met een
minnelijke schikking dan is het duidelijk dat het beleid inzake de bestrijding
van de fraude is gebaseerd op willekeur en dat is niet aanvaardbaar in een
rechtstaat.”
Labille, PS
begroting in dS: “Als het huidige
budgettaire traject wordt aangehouden, dan komt de sociale bescherming in het
gedrang, meent Labille. ‘We hebben het begrotingstraject al een beetje kunnen
versoepelen, daar moeten we mee doorgaan. Of premier Elio Di Rupo daarmee
akkoord gaat? Hij moet een synthese maken van de verschillende strekkingen in
de regering. Ik sluit niet uit dat er wat spanningen zullen zijn. Dat is
normaal ook, in een regering met zes. Maar Laurette (Onkelinx, nvdr),
Philippe (Courard, nvdr) en ik, wij zullen onze standpunten met hand en
tand verdedigen.” Anders gelezen, een
Belgische klassieker waar la minorité incontournable, décide.
Frank Thevissen facebook: PEN
Vlaanderen pleitte afgelopen week voor meer onderzoeksjournalistiek.
Thierry
Debels voegde meteen de daad bij het woord en ontdekte dat de
auteursvereniging - sedert 2011 onder voorzitterschap van David Van
Reybrouck - 930 euro doneerde aan ... de Burgertop
G1000 | Sommet citoyen G1000.
"De heer Van Reybrouck is wellicht ook geheel toevallig de grote bezieler van...G1000", merkt Thierry Debels op. Pen Vlaanderen ijvert - naar eigen zeggen - voor vrije meningsuiting en zet zich in voor vervolgde schrijvers. Of een organisatie zoals G1000 hieronder valt, is erg twijfelachtig...
"De heer Van Reybrouck is wellicht ook geheel toevallig de grote bezieler van...G1000", merkt Thierry Debels op. Pen Vlaanderen ijvert - naar eigen zeggen - voor vrije meningsuiting en zet zich in voor vervolgde schrijvers. Of een organisatie zoals G1000 hieronder valt, is erg twijfelachtig...
Pjotr
15 mei 2013
Geen opmerkingen:
Een reactie posten